Dag 2

18 juli 2017 - Haderslev, Denemarken

Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken van Hanse Camping in Bremen naar Sonderballe strandcamping in Haderslev (Denemarken).

Een rit van 316 km. Het is prachtig weer, de zon schijnt en aangename temperatuur van ca  18 graden om te rijden.

Na 40 km rijden belanden we in een file , ontstaan door een auto-ongeluk.  Optrekken en stilstaan en dat 5 km lang.

Eenmaal weer op gang  krijg we voor Hamburg overal te maken met wegwerkzaamheden, kilometers lang en rijden we in een wisselend tempo van maximaal 60km. Nu overal vrachtverkeer op de weg en met optrekken en stilstaan gaat dat in een slow tempo. Overal is het verboden om in te halen.  Pas na 150 km rijden krijgen we er weer een beetje vaart er in. Maar ook op de weg naar Flensburg krijgen we regelmatig met verkeerswerkzaamheden te maken. Dat duurt tot de splitsing richting Kiel/Kolding.

Voordat we Denemarken in rijden gaan we eerst nog even tanken bij een Raststatte, waar we een portie patat nuttigen. Tanken super loodvrije benzine. Prijs aan de autoweg € 1,50 per liter. Beduidend duurder dan de vorige Tankstelle, waar we maar € 1,28 betaalden voor 1 liter. Op een volle tank van 70 liter rijden we met de caravan ongeveer  570 km.

Aangekomen bij de Deense grens moest al het verkeer in één baan worden geleid naar een douanepost. Kilometers lange file.  Er wordt kennelijk gecontroleerd op ongewenste vreemdelingen cq asielzoekers, want er is in dat land een strenge asielwet voor het tegen gaan van vluchtelingen.

Na een oponthoud van ca een half uur bij de grens rijden we Denemarken zonder verkeerstrubbelingen  door.

Voor het laatste gedeelte van de reis naar de camping volgen we de door de ANWB uitgestippelde, route in het reisboek, die weer afwijkt van de route die TomTom wil rijden.

Het laatste stukje is even goed oppassen, want voor we er erg in hadden reden we  de afslag naar de camping aan het Gennerstrand voorbij. Keren was op deze weg onmogelijk, dus 5 km doorgereden en toen via de andere kant de camping bereikt, prachtig gelegen op een heuvel met terrasplaatsen.

Omdat we hier 4/5 dagen blijven  had de dame van de receptie een mooie plekje voor ons in petto, bovenaan de berg.  Daarvoor moesten we wel weer  het terrein af om via de weg op de campingplaats te komen.

De dame van de receptie was zo vriendelijk om ons enkele Deense muntstukken mee te geven voor de douches, die later worden afgerekend.  We kregen foldermateriaal mee voor mooie tochtjes in de omgeving.

Nadat we de caravan op zijn plek hadden gezet  (in een half uurtje was alles gepiept) zijn we de camping gaan verkennen. Overal schitterend en schoon sanitair.

Douches, zoals hier zijn we nog nooit eerder tegengekomen. Zo ruim, met toilet en wasbak in één ruimte. We kunnen samen onder de douche , die aangaat na plaatsing van een muntstuk van 5 DK. Wij zijn beiden niet van die lange douchegangers, dus mensen na ons kunnen kosteloos douchen.

Het is vandaag bewolkt maar droog met een zonnetje tussen de wolken door. Op de campingplaats hebben we internet en kunnen we het nieuws in eigen land blijven volgen zoals de Tour de France, Jinek etc.

Wat ons hier direct opvalt is het feit dat het hier om 22.00 uur nog licht is.  Hoe hoger we gaan hoe langer we s avonds licht houden.

Omdat we internet in de caravan hebben kan ik via de iPad het nieuws op BVN ontvangen en ook uitzendingen op NPO, zoals journaal etc.  en kan ik de ontvangen mails bekijken.

Ik heb al weer de nodige foto’s gemaakt, die ik morgen gaan bekijken en eventueel bewerken en op het reisblog zetten.

Ook het verslag van deze dag heb ik vanavond gemaakt.