14 juni 2019 -Reisdag van La Chaux-de-Fonds (Zwitserland) naar Clairvaux-Les-Lacs (Frankrijk)

16 juni 2019 - Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk

Het routeboek voor vandaag geeft een afstand aan van 124 km.

Als we vanmorgen om 07.00uur opstaan regent het lichtjes. Als ik naar de douche wandel is de toeristische leiding bijna klaar voor vertrek.

Aangekomen in de douche blijkt is er alleen koud water. Dan alleen maar mijn gezicht er onder, want een koude douche is allesbehalve  aangenaam. Ik meld de dame van de camping, die op dat moment daar aan het werk is,  dat er geen warm water is. Zij gaat direct haar man er bij halen. Er blijkt een storing te zijn, die niet een twee drie verholpen is. Ze vraagt me wilt u nog warm douchen?  Ja natuurlijk is mij antwoord.  Zij gaat mij voor naar een ander toiletgebouw dat beneden gelegen is, vlak bij de plek waar onze caravan staat.   Ik achter haar aan via een smal pad naar beneden naar het gebouw, waar de vaste campingbewoners gebruik van maken.  Zij doet het gebouw open. Zet het verwarmingselement aan. En zo waar er is een prachtige glazen douchecabine met moderne mengkraan.  Verschil moet er zijn.

Terug in de caravan gaan we eerst ontbijten. Buiten is het intussen harder gaan regenen.

Intussen is onze buurman op de camping al bezig om de caravan achter te auto te krijgen, waardoor ik ruimte krijg om mijn caravan met de mover  zo  te draaien dat de auto er voor kan staan en het wegrijden wat eenvoudiger gaat. Omdat het terrein vrij nat door de regenval moeten de deelnemers op elkaar wachten voor zij kunnen vertrekken.

Om 09.45 rijden we bijna in colonne de camping af.

Het is vandaag een mooie rit door allemaal kleine dorpjes, die bijna uitgewoond lijken.  Alleen jammer dat het onderweg voortdurend lichtjes bij regenen. Na ca 45 km bereiken we een kleine grensovergang en verlaten we Zwitserland.  Het is een wisselend route met ook nog flinke stijgingen naar 1000 meter hoogte. Onze eerste stop is bij ca 95 km waar ruimte is voor enkele caravans en campers om te stoppen en koffie te nuttigen.  Hier is een fraai uitzicht. Zie de foto’s.    Het regent intussen nog steeds.

Het is dan van hier nog ongeveer 30 km naar de camping.  De gemiddelde snelheid ligt vandaag op 45 km per uur.  Om ongeveer 1 uur in de middag arriveren we op de camping, waar het intussen droog is geworden. We loten plek 57, naast de toeristische leiding. Een ruime plek, maar wel onder de bomen.

Doordat het terrein enigszins hellend is moet de caravan wel aan een kant 20 cm omhoog om waterpas te staan. Dan komt mijn plank, die hiervoor gemaakt is  uitstekend van pas.

De zon breekt zo waar ook nog door en kunnen we lekker in de luie stoel liggen om een paar zonnestraaltjes op te vangen.

Om 17.00 uur is er een Happy Hour, onder het genot van een drankje naar keuze en weer lekkere hapjes die door de leiding zijn klaargemaakt. Zo heeft een ieder weer zijn eigen verhaal over de reis van vandaan.

In het begin van de avond krijgen we te horen dat we maar beter de luifel in kunnen halen want voor vannacht of morgen zijn er flinke windstoten met regen en zelfs hagel te verwachten.

Rond 20.00u ben ik begonnen aan dit reisverslag en heb de foto’s weer allemaal op de computer gezet. Helaas hebben we op de plek geen WIFI ontvangst. Hiervoor moeten we naar het kantoortje.

Morgen is er een busexcursie. Zoals het er nu uitziet zal een een regenachtige dag worden of zou het toch nog gaan opklaren?