15 juni 2019 busexcursie door Franse Jura

16 juni 2019 - Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk

Vandaag , zaterdag 15 juni, hebben we een busexcursie door de Franse Jura met een aantal bezienswaardigheden.

We staan vroeg op. Onze gids van vandaag , Ben Weerdmeester, heeft er voor gezorgd dat er s morgens brood is voor het ontbijt. De baguette kosten 85 eurocent.  Dat is was anders dan de prijs in Zwitserland waar eenzelfde brood 3 euro kost. De bus zou om08.30u vertrekken maar was wat verlaat en reden we even voor negen uur weg, richting ons eerste bezoek aan een kaasmakerij, genoemd Frutiere du Temps COMTE. Het is een Coörporatie van 8 boerenbedrijven die de melk leveren van koeien die uitsluitend gras en hooi eten.

Binnen krijgen we een videofilm te hoe alles hier in zijn werk gaat. Vervolgens kunnen we de opslagruimte bekijken waar de kaas licht opgeslagen. Elke ruimte heeft een zijn eigen temperatuur.

De kazen die 40 kg wegen worden van ruimte verwisseld om te rijpen en machinaal worden deze gedraaid (zie video filmpje).

We krijgen 3 stukjes kaas te proeven, jong, belegen en oud met een glas wijn of appelsap.

Daarna vertrekken we naar de wijnproeverij. Een kleinschalig familiebedrijf. In een kleine ruimte (zie de foto’s)  krijgen we uitleg van de wijnboer. We krijgen 5 soorten wijn te proeven. We de wijn niet lust mag deze uitspugen op de grond.  Het merendeel van de deelnemers was niet gecharmeerd van de eerst 3 wijnen die we krijgen te drinken. Smaken verschillen. Als een smalle dunnen fles wijn opengaat  van 75 cl. met een prijs ruim boven de 30 euro, zie we bij de meeste deelnemers plots vrolijke gezichten, want deze wijn was aangenaam van smaakt. De 5e wijn die we te drinken kregen vonden de meesten net iets te zoet van smaak.

Verschillende deelnemers hebben een fles wijn gekocht. Ik heb een wijnglas van het huis gekocht voor 2 euro als herinnering aan dit wijnbedrijf.

In één van de schuurtjes waar het toilet was gevestigd  vlogen  ook boeren zwaluwen die daar 2 nestjes hadden.

Daarna is de bus doorgereden naar een klein oud dorpje, Arbois, waar de bus op een plein stopte, het Place de La Liberté met huizen uit de 18e eeuw. Een ieder kan hier op eigen gelegenheid bij een van de vele “cafeetjes” koffie drinken.

Wij bezochten de Partisserie Hirsirger, waar café au lait  is besteld, met voor mij een heerlijk schuingebakje Noisette er bij geserveerd. Anderen bezochten de Docs Brasserie.

Daarna ging de busrit verder door de omgeving met leuke kleine plaatsen als Poligny om uiteindelijk te arriveren bij onze lunchbestemming in Salin les Bains (?) bij Restaurant Au Petit Victorien. Daar kregen we een heerlijke 3 gangen lunch voorgeschoteld.

Na de lunch zijn we naar een waterval gereden inde buurt van een mooi Oud Restaurant gebouw. In deze omgeving zijn meer watervallen waarvan de grootste de Cascade du Herison.

Hier heeft de gids  ook een groepsfoto gemaakt, die achteraf gezien toch minder geslaagd is doordat sommige deelnemers er niet of slechts gedeeltelijk op te zien waren. Ik heb later nog geprobeerd om een beter resultaat van de foto’s  te bewerkstelligen door plak en knipwerk met een fotoprogramma, maar ben hier niet tevreden over.

Het was bij de waterval als achtergrond wel een mooi punt om individuele foto’s te maken voor een blijvende herinnering.

Daarna zijn we nog door een klein mooi stadje gereden, Baume Les Messieurs,  waar een benedictijnenabdij is gelegen, maar de bus niet kon stoppen, ook vanwege tijdnood.

Tot dat moment, het was al bijna vijf uur in de middag was het mooi weer. Maar in de verte zagen we de donkere regenwolken als hangen.

Onze laatste bezichtiging was Chateau Chalon,  gelegen op een hoogte van ruim 500 meter.

Eénmaal boven gearriveerd vielen de eerste druppels.  Vanaf het uitstappunt had je wel een mooi zicht op het dal en de stad, waar ook het restaurantje van de lunch,  te zien was.

Om de Abdij te bezichtigen moest er een stuk gelopen worden. Een enkele bleef in de bus achter. De dapperen die de regen wel trotseerden kwamen uiteindelijk bij de Abdij aan. Op de wandeling er naar toe waren er wel fraaie  kunstwerkjes te zien en leuke straatjes met oude huizen.   De Abdij zelf was heel sober van binnen maar wel met enkele mooie raamdecoraties. (zie de foto’s)

Gedurende ons bezoek hier bleef het regenen.

Vandaar zijn we teruggereden naar de camping, waar we even over zes uur aankwamen  en kunnen we terugzien op een geslaagde excursiedag.  Met de parapluie in de hand keerde een ieder terug naar zijn camper of caravanhome.

Morgen hebben we een vrije dag en de weersverwachting is goed.

1. Yvonne:
    17 juni 2019
    Leuke foto’s en mooie verhalen Guus 👍😃, ga zo door !!!
  2. Tonny en Paul:
    19 juni 2019
    Wéér een leuk verslag en foto's. Een paar weken geleden ook in Baume wij hebben de abdij wel bezocht tijdens ons klein rondje Frankrijk. Arbois (museum Louis Pasteur) , France Comte kaas, watervallen en Cascade is voor ons zo'n 30 jaar geleden. Pff.. Wat vliegt de tijd. Nog veel plezier de laatste dagen. Groet aan Dineke 😎😘