19 juni - Busexcursie met bezoek aan de stad Lyon

20 juni 2019 - Lyon, Frankrijk

Om halfnegen vertrok de bus  vanaf de camping Kanopée Village voor een excursie naar de oude binnenstad van  Lyon.

Lyon  is de 3e stad van Frankrijk qua inwonertal en ligt aan de Saone en de Rhone.

Als eerste bezienswaardigheid bezochten we de Cathedrale Saint-Jean Baptiste, een gotische kerk, hoog gelegen op de heuvel. En basilique Notre-Dame de Fourvière.  Vandaar had je een prachtig uitzicht op deze stad met de rivieren de Saone en Rhone.  De cathedrale Saint Jean Baptiste is een indrukwekkende kerk om te zien met prachtige wandschilderingen. De kathedraal werd gebouwd tussen 1180 tot 1480. enl heeft een astronomisch uurwerk uit de 14e eeuw . Het uurwerk geeft de datum, de posities van de Maan, de Zon en de Aarde, evenals de sterren aan de hemel boven Lyon weer. Boven de klok bevinden zich een slaguurwerk dat defect bleek te zijn.

Daarna zijn we via een lange wandeling o.a. door de tuin van deze Kerk en daarna via lange trapafdalingen naar de oude binnenstad gelopen met verschillende kleinere wijken. .

restant verslag volgt.