Dag 23 _ 8 augustus - reisdag naar Stryn

8 augustus 2017 - Stryn, Noorwegen

We rijden om 08.30u de camping af  naar onze volgende bestemming. Dat is Strynsvatn Camping in Stryn. We rijden weg bij 14 graden. s Nacht was het 6 graden. Het is droog en er hangt een wolkendek met een klein beetje blauw er doorheen.

De weersvoorspelling voor deze dag is niet ongunstig.

We zijn nog maar net onderweg of we gaan al een lange tunnel in. Het is de Innfjordtunnel van 6594 meter lang. Het is een tweebaans tunnel  en deze is slecht verlicht en aan weerszijde grauwe steen.

We zijn nog maar net deze tunnel uit of de volgende tunnel dient zich, al aan. Het is de Mandalstunnel van 2100 meter en nog geen 4 km verder is er al weer een tunnel. Dit keer 4000 meter lang.

Het zijn allemaal tweebaanstunnels en heel matig verlicht. Gelukkig zijn er weinig tegenliggers, want anders wordt je verblind door het tegenlicht van de tegemoetkomende auto’s.

Als we deze tunnel uitrijden zien we zowaar wat meer blauw in de lucht. En is de temperatuur met 1 graad gestegen. Maar in de auto is het warm. Weer 10 kilometer verder weer een tunnel. Het is de Hjelviktunnel van maar 400 meter.  We rijden nu langs het Romsdalfjord.

Op dit stuk weg zijn niet veel benzinepompen. Omdat de tank nog maar halfvol is gaan we bij de eerstvolgende pomp tanken. Dit keer zonder kaart.  Ik kan direct tanken en binnen afrekenen.

Maar de prijs die we hier voor de benzine E95 betalen is  1,61 Noorse Kronen benzine. De duurste pomp tot nu toe. Verderop blijken de pompen iets goedkoper, maar toch altijd nog rond de 1,40 NK.

Dan even verder rijden we over een lange tolbrug.   Voor deze brug is een elektronische tolheffing. Met camera's boven de weg wordt het kenteken gescand. De rekening wordt vervolgens binnen vier tot zes maanden vanzelf thuisgestuurd. Die tijd is nodig voor de verwerking van de foto's. Voor deze service geldt geen extra toeslag.

De rekening wordt gestuurd door Euro Parking Collection (EPC) in Londen. Hiervoor had ik mij thuis al aangemeld.

Tol moet op een groot aantal wegen in Noorwegen worden betaald.  Voor veel trajecten is dat tijdelijk: in Noorwegen worden de kosten voor nieuwe wegen, bruggen en tunnels betaald door tolheffingen. Wanneer de bouwkosten verrekend zijn, wordt de tolheffing op dat specifieke traject weer opgeheven.

Als we die brug over zijn rijden we richting Alesund. Ons reisboek vermeld dat het ruime parkeerplaatsen zijn. Echter die zijn allemaal links van de weg.

We besluiten om door te rijden, want we zijn nog maar 60 km onderweg.

In het plaatsje Sjoholt  gaan we naar weg 650 richting Stordal en rijden dan langs het Storfjord. De weg wordt dan ook smaller en er zijn de nodige uitwijkplaatsen langs de kant van de weg.

Het is tot heden een mooie route met afwisselend landschap. De weg is soms recht soms slingerend. Dat houdt de concentratie vast , want het gaat dan ook nog omhoog en omlaag met stijgingspercentages van 5 tot 7 procent.

Op bijna 80 kilometer rijden we weer een tunnel . Het is de Visettunnel van 1100 meter lang en kort daarop de Dyrkorntunnel van 1500 meter.

Het houdt niet op met tunnelrijden Als we de Stordalstunnel van 3500 meter hebben gehad gaan we richting Valldal weg 650.

Links van de weg staat een oud traditioneel Noors kerkje.

Als we deze weg 650 volgen richting Stranda moeten we klimmen en dalen. Het is een slingerende dalingsweg van 8% van  3 km lang.

Tot dan hebben we door een schitterend gebied gereden.

Bij 100 kilometer krijgen we weer een tunnel van 600 meter. Het is de Ringsettunnel.

Een paar kilometer verderop komen we bij een aanlegplaats voor de veerboot naar Stranda. We moeten een Fjord oversteken. Het is een kleine veerboot. Ik rijd deze als eerste op en sta dus helemaal vooraan. Het schip is net een grote badkuip, want je kunt niet eens zien waar je vaart. Voor deze overtocht betalen we 300 Kronen. De lengte van auto en caravan is bepalend voor het tarief.

Als we de veerboot afrijden, nadat de voorsteven van de boot is opgetrokken, rijden we in de richting van Hellesylt/Stryn op weg 60. Deze weg gaat door een lang dal , zgn Strandadal en volgens deze weg nog 77 kilometer.

Maar voor we zover zijn moet we nog wel enkele tunnels passeren. Als eerste de Ljonibbtunnel zonder middenstreep van 3080 meter lang. Kort daarop weer een tunnel van 4000meter. Dit is de Streketunnel.

Op weg 60 is een mooie ruime parkeerplaats waar we stoppen om te lunchen. Het is buiten nog maar 15 graden, koud en winderig.

Bij 160 kilometer rijden ligt Hornindalsvatn, het diepste meer  van Europa . Het is 514 meter diep.

Gelukkig is er af en toe blauwe lucht te zien, wat het aanzien van deze route toch enigszins fleurt.

Als je dan denk dat het over is met de tunnel heb je het mis, want er wacht ons weer een tunnel van 800 meter. Dit is de Kjoshammartunnel.

We rijden nog steeds op weg 60 en rijden dan langs het Innvikfjord.

Prachtige plaatjes. Als we eenmaal in het plaatsje Stryn zin aangekomen moeten we nog 11 kilometer verder rijden voordat de camping wordt bereikt.  Deze camping is prachtig gelegen aan een groot meer.

Als we de camping oprijden gaat de weg stijl omhoog. Ik stop mij de recepte om mij te melden. Daar krijg ik te horen dat er al meer deelnemers zijn gearriveerd. Ik mag uit verschillende plaatsen kiezen waar we gaan staan.  We kielzen voor vak T5 waar nog helemaal niet staat.  Het is een plek met een mooie uitzicht op het meer. Na ons arriveren nog meer deelnemers en staat het terreintje vol met in totaal 7 plaatsen.

Achter ons staan bessenstruiken die nog hartstikke vol zitten. Zowel rode als witte bessen. Ik pluk een schaaltje vol om die lekker te verorberen. Als we daar zijn aangekomen om ca 14.00 uur is het zonnig en aangenaam weer. De temperatuur is naar de 20 graden opgelopen.

We hebben daar om 17.00 uur weer een Happy Hour, maar dan begin het toch weer even te regenen. Dus de parapluies gaan uit. Het duurt even en dan houdt het op met regenen.

Om 20.00 uur gaan we weer Jeu de Boulen. Zowel Dineke als ik verliezen allebei.

Om 21.00 duiken we de caravan in om de foto’s van deze dag op de laptop te zetten en op mijn reisblog

We hebben van deze dag  tunneldag en genoten van een schitterend fjordenlandschap. .

Ook de weersverwachting voor de dag er na is goed.