Dag 7 -- 22 juli

22 juli 2017 - Sæby, Denemarken

Vanmorgen 08.00 uur opgestaan. Na douchen lekker ontbijt genuttigd. Het is droog maar bewolkt en het waait stevig. We staan hier op ca 100 meter  van de zee, waar  een flinke golfslag te zien is.. Eerst even de camping verkennen, die praktisch vol is.

Om 10.00u met de auto naar de Lidl (3km van de camping) gereden om boodschappen te doen. De prijzen van brood, groenten, zuivelproducten zijn ongeveer gelijk aan Nederland.

Daarna de tank van de auto weer tot de nok toe gevuld, d.w.z. vol is 70 liter. Daar kunnen we 560km mee vooruit met de caravan. Getankt bij een zelfbedieningspomp waar alles alleen in het Deens was te lezen. Dus ging het de eerste keer fout. Alle pompen werken qua instructie weer anders. Met een klein beetje taalkennis lukt het om de juiste pomp E95 te selecteren en de tank vol te krijgen.

Daarna zijn we naar de haven gereden en hebben we gewandeld door enkele leuke Deense straatjes, over het haventerrein en langs het strand. Hier weer de nodige foto’s gemaakt, waarvan een aantal op het reisblog zijn gezet. Tussen de wolken door kwam de zon er  ook bij, waardoor het aangenaam wandelweer was. Aan het strand zag je de veerboten uit Frederikstad al uitvaren naar Zweden. Met een kalme zee is dat prima te doen. Maar het kan zo weten we uit ervaring ook op zee aardig spoken en dan is een overtocht van 3 uur minder prettig door zeeziekte. We zien dat dinsdag wel als we overvaren. Op het strand lagen overal schelpen en van die scheermessen, die je bij ons in Holland bijna niet meer ziet.

Bij terugkomst op de camping is Dineke de warme maaltijd klaar gaan maken. Broccoli met lekker gemarineerde kippepootjes. Ik aan de slag gegaan om de caravanstore provisorisch te repareren en heb deze op sommige plekken gelijmd en deze verder overal aan binnen- en buitenzijde  beplakt met grijze tape. Gelukkig heb ik altijd uit voorzorg lijm en een rol van dit spul bij me. De hele store heb ik hiermee geplakt. Dan lijkt het nog wat voor het gezicht. Toen aan de slag gegaan om enkele stukken van de alumiumrail uit te buigen want anders kan de store er niet in.

Om ca 15.00u kwam ook de reisleiding en nog enkele deelnemers de camping binnenrijden. Dit keer allemaal campers van verschillende merken.

Kort nadat de camper van  de leiding op zijn plaats stond (2 plekken bij ons vandaan) hebben we kennisgemaakt met Gerard en Lies E.  Hij zag mij  prutsen en liet  weten dat hij  wel kwam helpen bij het ophangen van de store.  Zij gingen  eerst nog even op de fiets naar Frederikhaven om daar het een en ander te bekijken en te regelen. Bij terugkomst zijn we aan de slag gegaan en kregen daarbij ook nog spontane de hulp van Lau uit Vlissingen, die eerder gelijk met ons op de camping was aangekomen.

Eerst getracht de rail zodanig  verder uit te buigen of juist dicht te maken dat de store er door heen kon worden getrokken. Na verschillende poging bleek dit geen succes; telkens vloog de store uit de rail.  Lau kwam toen op het lumineuze idee om bovenaan een stukje rail weg te zagen, waardoor de store beter kon worden doorgeleid. Hij had dat bij zijn eigen caravan ook gedaan.  Omdat de rail vrij hoog zit heeft Dineke enkele trapjes bij andere deelnemers vandaan kunnen halen om de klus voor elkaar te krijgen. En zo waar met 3-4 man/vrouw sterk lukte het de store te bevestigen, zodat deze verder met de reis mee kan.  s Morgens had ik al een mailtje verstuurd naar de Fiamma importeur en gevraagd of de store nog was te repareren. Immers het doek en de stangen waren niet beschadigd.  In de middag al antwoord terug met de mededeling dat er niets anders op zat dan een nieuwe store te kopen. Dat zien we later wel als we weten hoe de verzekering ons ter wille wil zijn met het vergoeden van de schade. De aluminumrail van de caravan moet helemaal worden vervangen.

Na de deze klus met de helpers een biertje/frisdrankje gedronken

Om 20.00u nam iedereen zijn stoeltjes mee naar de plek van de leiding om daar gezamenlijk een bakkie koffie te drinken en met de aanwezige deelnemers kennis te maken. Van de leiding kregen we een boekwerkje met Tips voor deze reis uitgereikt en ons auto-/caravannummer. Want alle deelnemers moet herkenbaar blijven. Wij hebben net als andere jaren bij toeval weer nr 7.

Om 22.00u keerde iedereen weer terug naar zijn eigen plekkie..

Ik was van plan om de foto’s van deze dag op het reisblog te plaatsen maar de internetverbinding liet het afweten. Dus morgenochtendvroeg maar aan de slag.

En zo is deze dag ook weer voorbij met de nodige belevenissen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Arja:
    22 juli 2017
    We wensen jullie een fijne dag. Leuk om die verslagen te lezen. Ik hoop voor jullie dat het met het weer goed komt. Groet aan Dineke.