12 juni 2019 - busexcursie door de Zwiterse JURA

12 juni 2019 - La Chaux-de-Fonds, Zwitserland

Vandaag om 07.50u was het verzamelen bij de ANWB vlag voor een busrit  door de Zwitserse Jura. Om 08.00 stond de bus voor de camping. Op dat moment was het nog koud en regenachtig weer.

We hadden een Nederlandse gids in de bus voor tekst en uitleg wat we deze dag gingen bekijken.

Onze eerste stop was al na 10 minuten bij een prachtig uitzichtspunt.

Maar helaas was er niets te zien door de regen en laag hangende bewolking.

Enkele die-hards  ons gezelschap namen toch de moeite om de bus te verlaten.

Na deze korte stop zijn we verder gereden naar ons volgende uitzichtspunt.

We rijden dan naar ruim 1500 meter hoogte over een zeer smalle weg met de bus naar boven.

Voor tegenliggers is geen ruimte om ons te passeren.

Eénmaal daar bovengekomen was het knap koud. Niet meer dan 5 graden. Er hing een laag hangende bewolking, maar af en toe was er toch een blauwe lucht waar te nemen.

Er was een restaurant waar we koffie kregen met croissant. Gelukkig trok de  bewolking snel verder en hadden we af en toe even de blauwe lucht met een mooi uitzicht op de omgeving. Zelfs in de verte waren de hoge bergen met de sneeuwtoppen te zien.

Rond 10.30 reden we weer de smalle weg terug met vele bochten naar beneden naar een hoogte van 1000 meter.  Soms tussen de bomen door met weinig zicht en dan weer even een open vlakte met  fraai uitzicht.

Daarna hebben  we een busritje  gehad van ruim een uur langs de wijnhellingen  naar een groot meer bij het plaatsje Biel/Bienne.

Dit is de enige gemeente/stad in Zwitserland die officieel èn gelijkwaardig tweetalig is.

Er wordt Duits en Frans gesproken. Straatnaamborden en officiële documenten zijn in beide talen. De Duitse naam is Biel, de Franse naam Bienne.

Het Meer van Biel (Duits: Bielersee, Frans: Lac de Bienne) is een groot meer bij de Zwitserse stad Biel/Bienne. Het meer meet 39,3 km² en heeft een grootste diepte van 74 m.

Daar hadden we gelegenheid om even rond te wandelen bij de haven, waar rondvaartboten lagen. Veel was er overigens niet te zien.

Vervolgens zijn we doorgereden naar de plek was we de lunch kregen voorgeschoteld in de buurt van het plaatsje Tramelan. Hier waren grote stallen en in de wei waren veel ezels en paarden. Het grasland is daar nog vol bloemen met klaver, margrieten, paardenbloemen etc.

Het was een beetje kale bedoeling binnen, maar het eten dat we kregen was voortreffelijk met voorgerecht van gemengde salade en hoofdgerecht van rijst met roomsaus en “varkensoester” (vlees) en een toetje van omgekeerde creme brulee. Daar had ik er wel 2 van gelust.

Na de lunch zijn we naar een bejaardenrusthuis voor paarden gereden. De beesten  hebben hier nog een fijne, oude goed verzorgde dag. Allerhande soorten paarden, pony’s  die of als werkpaard of springpaard dienst hebben gedaan voor de mensen. Het oudste paardje hier was 34 jaar. Zie de foto’s.

Daarna nog een bus-stop gemaakt bij een ouderwetse houtzagerij, waar ook gelegenheid was voor een wandelingetje in het natuurreservaat.

Intussen was het weer totaal veranderd en hebben we nog heerlijk van de zon kunnen genieten.

Even over zes uur was de bus weer terug bij de camping en kunnen we terugzien op een mooie dag. Morgen hebben we een vrije dag en wordt het volgens de weervoorspellingen hier een zonnig dag met max temp van 19 graden.

Dan kunnen we de tank van de auto weer volgooien en boodschappen doen en ook nog een autoritje in de omgeving gaan maken.