1 juli 2019 - 2e reisdag op weg naar huis

1 juli 2019 - Villegusien-le-Lac, Frankrijk

Vanmorgen 1 juli zijn we om ca. 09.00u van de camping Le soleil Fruite in Chateauneuf sur Isere in noordelijke richting huiswaarts vertrokken. Direct na vertrek, op 5 km van de camping,  superbenzine getankt voor 1,45 euro. Tanken  op de autobaan is 30 eurocent duurder.

Het was bij vertrek 27 graden,  maar de temperatuur liep deze dag op naar ruim 30 graden. We hebben de autobaan genomen.

Ramen van de auto aan beide kanten  de hele weg half open, want zonder airco is het anders geen doen. Dineke zit in de zonkant en heeft uit voorzorg een natte handdoek over haar benen gelegd, want de zon brand flink. Onderweg is het steeds met een natte washand verfrissing zoeken en continu water drinken. Ook dat wordt op de borden langs de weg aan automobilisten geadviseerd.

Aanvankelijk was onze bestemming een camping in Chalon sur Saone over een afstand van 225 km. We hielden rekening met enig oponthoud bij Lyon. Maar dat viel reuze mee. Binnen een kwartier reden we Lyon weer uit. Geen enkel oponthoud.

Na 180 km hebben we om 11.30u, een stop gemaakt om wat te drinken en te eten bij een grote parkeerplaats waar een Esso station is gelegen en waar voldoende plek was om de caravan neer te zetten.  Toch nog maar de tank vol getankt, waar we in ieder geval mee in Luxemburg komen, waar de benzine een stuk voordeliger is.  Vanaf 12.00u wordt dat vaak een probleem want de mensen die onderweg naar huis zijn  gaan rond die tijd  eten en drinken.

We besluiten om ons doel voor deze dag bij te stellen. We hebben gekozen voor een camping bij de weg. Dan  rijden we  ca 35 km voor onze bestemming  via een B-weg  naar het dorpje, want er is geen adres van de camping opgegeven. Gelukkig staat de camping goed aangegeven op de borden.

Daar aangekomen blijkt de receptie dicht.  Auto en caravan kun je naar eigen keuze op een mooie plek neerzetten. De caravan kan aangelijnd blijven.

En er is op deze camping prima internet. Rond 4 uur in de middag arriveert er een dame die de deur van de receptie opent. Met mijn camping key van de ANWB betaal ik € 16,40   voor 1 nachtje staan.

Hebben elektriciteit en water op de plek. En er is ook nog een zwembad, waar we natuurlijk gebruik van maken.

Rond vijf uur arriveert een jong stel met 2 kinderen op de camping. Zij hebben pech met de auto. Zijn al bij meerdere garages langs geweest, die ze niet kunnen helpen. Het is een Mercedes, nog een vrij nieuwe auto. De auto had kort daarvoor nog een grote beurt gehad.

Ook dat blijkt geen garantie om  onbekommerd op vakantie te gaan. Even later rijd er een Franse wagen (depannage) de camping op om de auto op te halen.Dit had de ANWB, steunpunt Lyon geregeld.

Helaas spreken de beide mensen geen Frans en begrijpen niets wat de chauffeur hen vertelt.

Gelukkig kan ik hen helpen. Zij krijgen een kaartje in handen geduwd waar de auto naar toe wordt gebracht. Een plaatsje in de buurt van Dijon. Er staat een telefoonnummer op dat ze na een uur moeten bellen.

Het gezin met 2 kleine kinderen staat nu op de camping in afwachting van het onderzoek naar het probleem met de auto.

Gelukkig kunnen ze in het restaurantje hier op de camping eten.

Nadat wij bij de caravan lekker buiten gegeten hebben, komt de de dame van de pechauto  in paniek naar mij toe .

Ze heeft  een dame aan de lijn die alleen Frans praat. Ze snapt er niets van en roept mijn hulp in. Gelukkig begrijp ik de dame kan haar uitleggen wat men gaat doen.

In de garage is met direct begonnen is met het onderzoek naar probleem. Hopelijk komen ze er vanavond nog achter wat er aan de hand is. Of reparatie  wel of niet mogelijk blijkt binnen 24 uur kan men niet zeggen. Het garagebedrijf heeft kontakt gehad met de ANWB. In de loop van de avond wordt men nog gebeld.

Dat zijn toestanden die je niet wilt hebben als je op vakantie gaat met 2 kleine kids.  Nu maar hopen dat de auto gerepareerd kan worden anders is het vervangend vervoer en kapotte auto door ANWB laten ophalen.

Het is nu een aangename temperatuur als ik dit verslag schrijf.  26 graden met lekker windje.

1. Tonny en Paul:
    1 juli 2019
    Hai Guus en Dineke Jammer niet verder naar Rubina maar op weg naar thuis. Maar te warm is het ook niet. Nog een goede reis. We houden contact en misschien tot Augustus. Liefs van ons 😎😘