Dag 10 – 25 juli (veerboot naar Zweden)

26 juli 2017 - Sæby, Denemarken

Het is de bedoeling dat alle deelnemers uiterlijk 07.00u vanaf de camping zijn vertrokken naar Frederikshaven, waar vandaan o.a. de veerboot naar Göteborg vertrekt.

Dat wordt voor allemaal vroeg opstaan. Het klinkt gek maar veel deelnemers slapen toch minder vast als er iets belangrijks aan de hand is.

Dat hoor je dan pas later.

Dineke is al om 05.00u wakker  en als ik om 05.30u wakker wordt, heeft zij al onder de douche gestaan. Ze heeft een hekel aan jakkeren en wil alles rustig aan doen. Stressen is er niet meer bij. Ik moet nu ook wel het bed uit om te gaan douchen. Doe de deur van de caravan open en zie aan zee een prachtige zonsopgang. Ga toch eerst even douchen om daarna met de camera weer foto’s te maken.

Het is nog doodstil overal. Maar zo geleidelijk zie je het licht bij campers en caravans aangaan of hoor je gestommel.

We ontbijten heeeel vroeg op ons gemakkie.  En om halfzeven  zet ik de caravan met de moover achter de auto. De eerste camper en caravans gaan ons voor.

Nog even alles controleren of de lichten het doen en dan rijden we de camping af.

Het is maar een kort stukkie reizen van ca 10 km om op het haventerrein te komen.

Daar aangekomen even goed opletten om de goede baan te nemen, want er varen meer veerboten naar andere bestemmingen. Eerst krijgen we te maken met paspoortcontrole. Daarna rijden we verder om onze tickets aan een loketjuffrouw te overhandigen. Ze wil weten hoeveel gasflessen we bij ons hebben.

We krijgen van haar diverse papieren in onze handen, een blauw papier met naam Göteborg om achter de spiegel te hangen en stickers waarmee de gasflessen afgeplakt moeten worden en stickers voor de buitenkant zodat men weet waar het gasgevaar verborgen is in de caravan.

Wij moeten ons opstellen in rij 5. Anderen deelnemers zijn in een andere rij gezet.

Langzaam komen de opstelrijen vol te staan met de deelnemers.

Ik heb nog tijd genoeg om foto’s te maken.

De veerboot waarmee we overvaren is nog niet gearriveerd. Als die om ca 07.30 aankomt moet eerst alles nog van boord. Maar dat gaat reuze snel.

Vanuit 2 kanten rijden vrachtwagens, bussen, auto’s , caravans de boot af. In een klein kwartiertje is alles weg.

Rij 5 gaat als eerste de boot op.

Ik ga als nummer 3 en wordt gedirigeerd naar de  rechter zijflank van de veerboot. We staan op dek 3.

Auto en caravan gaan op de handrem en de stroom  van de caravan af. Gedurende de reis mogen we de caravan niet meer in en nemen we de noodzakelijke spullen mee.

Via vele trappen belanden we op achterdek 10, zonnedek, dat gedeeltelijk open en gedeeltelijk dicht is.

Het weer is goed  en de zee is kalm. Om 08.15 u vertrekt de veerboot uit de haven en zal ca 3 uur duren voor we aan de overkant zijn.

Af en toe schijnt er een mild zonnetje. Het is helder en kunnen lange tijd de kustlijn van Denemarken in zicht houden. Op het achterdak valt het met de wind reuze mee, maar wie even een zijgang inloopt merkt dat het buiten toch flink waait.

Het buffet gaat open en ik bestel koffie.

En dan is het wachten, maar de tijd vliegt voorbij want er wordt weer flink gekletst met andere deelnemers. Zo leer je die ook beter kennen. Op het achterdek zijn geen luxe zitplaatsen maar gewone houten banken.  Natuurlijk loop ik ook heen en weer om met de camera foto’s te maken.

Een selectie hiervan zet ik op het reisblog.

Na 2,5uur varen komt de kustlijn van Zweden in zicht. Naarmate we dichterbij komen zien we op zee meerdere zeilschepen en grote tankers die voor anker liggen.

Het is nog een aardig stukje om de haven van Göteborg in te varen naar de plek waar we aanmeren. Je hebt op dat moment al een indruk opgedaan van de rotsige kustlijn, de windmolens ,de olieopslagtanks en het lossen van een groot containerschip. Als we vlak bij de aankomstplek zijn wordt iedereen verzocht naar de auto’s te gaan. Wij van dek 10  weer vele trappen af naar dek 3, waar we toch nog vele minuten moeten wachten voordat de deuren open gaan om de boot af te rijden. En zo gaat de hele meute achter elkaar aan om het haventerrein te verlaten om uiteindelijk Göteborg uit te rijden om via de autoweg E45 naar onze camping in Vänersborg te rijden. Een ritje van bijna 100km. Op de camping, met de naam Ursand, moeten  alle deelnemers in volgorde van binnenkomst op een afgelegen terreingedeelte van de camping achter elkaar aan te sluiten. Wij staan helemaal achteraan op de voorlaatste plek aan de rechterkant en allen na ons staan aan de overkant.

De campingplekken zijn hier op flinke afstand van het sanitair gebouw en op het laantje is slechts 1 waterkraan te vinden om de tank in de caravan weer aan te vullen.

De camping ziet er overigens verder mooi uit, maar het sanitair is veel te weinig en veel te veraf van de plek waar we staan.  Toch een minpunt. Omdat we hier maar 1 nacht verblijven maken we er geen probleem van. Dat zou anders zijn als je hier meerdere dagen moet staan.

Reden om ons voor deze keer maar in de eigen caravan te wassen. Ook is op de plek geen Wifi ontvangst. Alleen bij de receptie en die is ook matig van ontvangst.

Ik merk later dat slechts een enkeling de douche  heeft opgezocht en bijna iedereen zich in zijn eigen verblijfje  heeft gewassen.

Het is de dag van aankomst 21 graden met af en toe een schaars zonnetje.

Tot mijn grote verrassing krijg ik een berichtje op mijn Iphone dat een deelnemers echtpaar aan de vorige reis die we gemaakt hebben naar de Spaanse Pyreneën het leuk vond om ons weer te zien. Het zijn Nederlanders, die al 42 jaar in Noorwegen wonen op ca 100km van de camping waar we nu verblijven.

SMS teruggestuurd dat wij het leuk vonden hen weer te zien.

Om rond 14.00uur waren ze al op de camping en heb ik hen doorgegeven waar we stonden. Ik lag net effe te pitten in de stoel en Dineke in de caravan of ze kwamen er al aan.

Het was een hartelijke, spontane ontmoeting. Zij waren met hun camper gekomen en konden die vlak achter ons neerzetten en een nachtje overbljjven.

We hebben samen weer vele verhalen aan elkaar verteld en de avond gezellig bij kaarslicht, onder het genot van een wijntje doorgebracht op onze campingplek t. Omdat het buiten toch fris werd hebben we om 23.00uur elkaar welterusten gewenst.

Heb van het nog de nodige TIPS gekregen, waarvan ik enkele voor de deelnemers nuttige informatie weergeef.

Neem in Zweden geen avondeten in hotel of restaurant, maar nuttig een lunch. Daarvoor betaald je ca 10 euro en krijg je  heel veel te eten met koffie (onbeperkt bijtanken geen probleem).

Als we eenmaal in Noorwegen zijn dan is het tanken op Zondag en Maandag tot 11.00 uur vele malen goedkoper dan door de weeks.

De levensstandaard in Noorwegen ligt hoger als in Zweden, omdat  de Noren van nature kiezen voor kwaliteit. Reden dat bijv. de Lidl in Noorwegen geen poot aan de grond kreeg. Wel geprobeerd maar de Noren kopen daar niet.

Zijn gewend aan de eigen kwaliteitswinkels. Uit eten is in Noorwegen is weer veel duurder dan in Zweden.

Koop hier goede muggenolie, want bij broeierig of nat weer kunnen muggen je flink steken en gaan zelfs door de kleren heen.