Dag 1

17 juli 2017 - Bremen, Duitsland

We vertrekken voor onze vakantiereis ( ANWB kampeereis),  naar Zweden en Noorwegen op zondagmorgen 16 juli om ca 09.00u. Het is bewolkt weer en dat zal de hele dag in Nederland en Duitsland  zo blijven.

We hebben ons net als andere jaren weer goed voorbereid, d.w.z. auto en caravan hebben beiden een onderhoudsbeurt gehad en van alle reisdocumenten kopieën gemaakt.

De  georganiseerde reis  vangt pas aan op 24 juli a.s.

Wij willen in een rustig tempo afreizen naar de startcamping in Saeby,  waar vandaan we dinsdag 25 juli overvaren met de veerboot  Stena Line naar Zweden.

De eerste kilometers rijden we rustig aan omdat de combinatie auto/caravan nog even aan elkaar moet wennen. We trekken 1600 kg achter ons aan en dat is geen sinecure, omdat de auto ook nog eens beladen is met een drankvoorraad, omdat de prijzen van (alcoholische) drank in Zweden en Noorwegen nogal prijzig zijn.   De caravan ligt stabiel achter de auto.

We kunnen goed doorrijden en volgen de route zoals die is aangegeven voor deze campingrondreis door de ANWB vol met reisinformatie, zoals gedetailleerde routebeschrijvingen, algemene informatie, een adressenlijst van de campings die we aandoen en een deelnemerslijst van 24 equipes, w.o. de reisbegeleiders.  In totaal 47 personen, omdat 1 dame alleen reist.

Bij de Lutte (na Hengelo) passeren we de grens met Duitsland.

Deze dag rijden we ruim 400km.

Als de benzine tank ongeveer halfleeg is  ga ik altijd tanken.  Nu even iets langer gewacht omdat de benzine in Duitsland goedkoper is.  Dus tank ¾ leeg gereden.

Dit keer gaan we even de autoweg af en tanken in de buurt van een Burger King, waar we koffie en een patatje nuttigen. Super benzine kost daar € 1,28 (!) per liter. Dus veel goedkoper dan in ons landje.

Op de autoweg raken we ca 25 kilometer voor Bremen in een file, omdat er in Duitsland overal aan de wegen wordt gewerkt. Het gaat stapvoets.  Het routeboek geeft aan dat we op het Bremer Kreuz  richting Bremerhaven moeten rijden op weg naar de Hanse Camping Bremen.

Mijn TomTom wil een andere route volgen om bij Oldenburg de autobaan te verlaten. Maar dat gaat niet want die afslag is niet bereikbaar wegens de verkeerswerkzaamheden.

Als we weer  10 km verder zijn geeft de TomTom aan dat we hier de autobaan moeten verlaten.

Als we de routeboek  van de ANWB volgen zitten we voorlopig nog steeds in de file en gaan stapvoets vooruit. Optrekken en stoppen is nu niet bepaald een pretje en ook het benzineverbruik veel hoger dan normaal.

Ik neem de gok en volg de TomTom navigatie.  Maar dat blijkt ook geen gelukkige keuze te zijn, want ook op die route zijn er weer meerdere wegopbrekingen en kunnen we de geplande weg richting Bremerhaven niet oprijden. Na veel omzwervingen  in de buitenstad komen we uiteindelijk toch op de plaats van bestemming maar nu vanuit een andere richting.

We zijn daar om ca 15.30uur. We melden ons bij de receptie.

Daar krijgen we een plaats toegewezen, omdat we hier maar 1 nacht zullen verblijven.

We ontvangen meerdere apparaten waarmee we de slagboom en het sanitair kunnen bedienen. Hiervoor moet eerst een borgsom worden betaald, die we bij afreizen terugkrijgen onder aftrek van de kosten voor het gebruik van de elektriciteit. Men werkt daar met meterstanden.

Het is een mooie camping met prima sanitaire voorzieningen voor wie bijv. een dagje centrum Bremen wil bezoeken.

Caravan losgekoppeld van de auto, waterpas gezet, electra aangesloten en in de avonduren in de caravan spelletjes op de iPad gedaan. Internet is alleen bij de receptie maar niet op de campingplek.

Tegen zessen krijgen we nog een fikse bui regen, maar daarna is het droog gebleven.

Om 23.30 gaan we het bed opzoeken om de volgende dag weer fris en vrolijk de volgende dag verder te reizen.

1. Veronika:
    18 juli 2017
    Guus ik heb me voor mailing aangemeld. Bedankt voor je leuke verslag en foto's; schitterende plek op de camping zie ik. Bremen was 20 jaar geleden al een rampenplan en volgens mij bouwen ze nu nog jaren aan die wegen. We leven mee en gaan jullie volgen.
  2. GenG:
    20 juli 2017
    Hoi Guus en Dineke, goede reis en we zullen met plezier het blog volgen. Was de A1 wel file vrij? Zelf rijd ik meestal via Friesland en Groningen.