Dag 16 _1 augustus 2017

1 augustus 2017 - Idre, Zweden

Het is onze vrije dag bij het Siljameer.

Het is mooi weer en maken een autotochtje, waarbij we het plaatsje Nusnäs aandoen.

Dit plaatsje is bekend van de beroemde Dalarna-paardjes. We bezoeken daar de fabriek waar deze paardjes worden gefabriceerd en verkocht.  De meeste paardjes zijn rood geschilderd maar worden ook in o.a. blauw en geel gekleurd.  Allemaal met verschillende motieven .

Bijna alle paardjes worden hier machinaal vervaardigd en ondergaan daarna een verfbad, waarna ze met de hand beschilderd worden. Er werken in deze fabriek 20 mensen, die er goed van kunnen bestaan, zo is mij verzekerd.

In dit plaatsje zien we overal grote oude Ford auto’s staan, die er prachtig uitzien.

Er is kennelijk een georganiseerd autotochtje van deze oude auto’s, want we komen ze onderweg ook nog tegen.

We kijken daar nog even rond en praten met een bewoonster, die haar huis aan het schilderen is.

Ze is daar 30 jaar geleden komen wonen in een oud origineel huisje uit het begin van de vorige eeuw en heeft dat in die staat gelaten. Alleen heeft ze daar wel centrale verwarming in laten plaatsen want het is daar gemiddeld in de winter 20 graden onder nul en ligt er ca 40 cm sneeuw.in het dorpje.

Ze legt ons uit dat de huizen daar allemaal van hout zijn en bijna overal  rood geschilderd zijn, omdat de grondstaf daarvoor afkomstig is uit de ijzermijnen in de omgeving.

Als we terug rijden zien we op een afgelegen plek nog enige kleine houten huisjes, die vroeger onderdak hebben geboden aan de dieren, die men er op na hield, zoals zwijnen.

Voordat we weer terug rijden naar de camping bezoeken we de Mac om daar te eten en koffie te drinken voor weinig geld.

Nadat we de auto terug hebben gezet op de camping zijn we lopend het stadje in gegaan om te winkelen en op de terugweg door de tuin gelopen waar een museum is gevestigd van een bekende inwoner van Mora , beeldhouwer-schilder Anders Zorn.

Deze heeft internationale faam verworven in Parijs. Zorn schidlderde het dorpsleven van Dalarna.

De stad Mora is vooral bekend geworden  door de Vsa-löppet. Het grootste ski-evenement in Zweden dat zijn finish heeft in deze stad. Het is een langlaufwedstrijd over 90 kilometer.

Als we morgen verder reizen dan komen we ook bij de startplaats van dit sportevenement.