Dag 15 – 31 juli (reisdag naar Mora)

31 juli 2017 - Mora, Zweden

Vanmorgen met mooi weer vertrokken voor de langste rit op onze reis. Volgens het reisboek 334km.  Eerst nog even bij een benzinestation, net buiten de camping, de tank vol gegooid met E95.

Je weet nooit of je onderweg een geschikte pomp tegenkomt,  een pomp waar je ook met de caravan goed kan staan. Buiten de steden zijn het vaak kleine zelfbedieningspompen.

We hebben ons voorgenomen om het routeboek te volgen.  Wel de navigatie vanTomTom aangezet om de wegen te kunnen volgen. Eerst moesten we nog dwars door het centrum Stockholm via grote, lange tunnels en langs het grote Friends Arena sport-/voetbalstadion; het grootste stadion van Zweden met 54000 zitplaatsen. In dit stadion heeft AJAX in mei van dit jaar de finale van de Europa League  gespeeld tegen Manchester United en verloren.

Het is in het centrum goed opletten want voor je er erg in hebt neem je een verkeerde afslag.  We moesten de weg richting Oslo volgen.

Maar de naam Oslo komt niet overal meer terug op de borden. Het routeboek volgen is dan niet altijd gemakkelijk. En op een gegeven moment in een tunnel kwam er een splitsing.  In een split second moet je dan beslissen of je de linker of rechtertunnelbuis neemt en ook goed op het verkeer links en rechts naast je in de gaten moet houden. We twijfelden welke kant we nu op moesten. En dan zal je altijd zien dat je de verkeerde afslag neemt. In een tunnel kan de TomTom ook niet bijstellen want er is geen GPS. Bij het uitrijden pikt TT je weer op en liet ons weten dat we weer terug moesten rijden. We hebben daardoor 7 km meer gereden dan het boek aangaf.  Dus een klein stukje op de TT gereden om weer op de juiste route te komen. En dat lukte. Het eerste stuk van onze route reden we op de autoweg E4.

Bij afslag 142 volgen we de weg naar Mora.   Dan komen we op weg 70. Het is een glooiende twee-baansweg met af en toe een verbreding naar 3 banen, wisselend aan weerszijde van deze weg.   Overal zie je kaarsrechte bomen in het landschap, die bijna over de volle lengte van de boom helemaal kaal zijn.  Het is een prachtige route. Na 120 km rijden  nemen we een koffiestop.Voor ons zijn daar al 3 campers van reisgenoten neergestreken en na ons komt er nog een en ook de begeleiding arriveert  bij deze stop. Met de camera in de aanslag  neem ik dan altijd enkele kiekjes. Dit keer valt mijn oog op een grote mierenhoop. Het krioelt er van de rode mieren. Het is kennelijk een geliefde stopplaats want in het bos ligt overal toiletpapier van mensen die hun behoeften niet langer konden ophouden.

Op de route komen we nog een heel groot Dalama-paard tegen.

Voor het plaatsje Borlänge is een prachtige picknik plaats met ruimte parkeermogelijkheid vor de caravan. Daar is dan ook onze stop voor de lunch. Er komen nog 3 reiskoppels bij ons staan.

Het laatste gedeelte van onze route gaat via een binnenweg langs de zuidoever van het Siljanmeer. Af en toe prachtige uitzichten op het meer en langs de weg overal mooie roodgekleurde houten huisjes. De weg is te smal om te stoppen en foto’s te maken.

Deze weg volgen we bijna 40 km lang en zijn dan bijna op de plaats van bestemming Mora Parken, waar de camping is gelegen.

We zijn hier rond 15.00u en ik ga mij melden bij de receptie. Voor ons staat een hele rij campers.

Het is een grote camping. Ik krijg nr. 273, het uiterste plekje aan een riviertje. We staan daar prachtig. Dat houdt wel in dat je 500 meter moet lopen naar het sanitairgebouw.  De afstand naar het stadje is bijna even ver.

Lopend vanaf de receptie is het 20 minuten naar onze plek.

Voordeel is dat alle deelnemers in deze uithoek van de camping worden gestationeerd.

Om halfzes hebben we een Happy Hour en kunnen we elkaar vertellen over de avonturen en belevenissen van deze dag. En wat blijkt. Bijna alle deelnemers hebben in Stockholm een verkeerde afslag genomen en bracht voor velen de TomTom redding op weer op het juiste spoor te komen.

Het internet op de camping is gratis, maar de ontvangst matig tot slecht.Elk moment lig je er uit.  Het ophalen van mailtjes gaat nog maar foto’s wegsturen duur eindeloos lang. Ook de herhaling van eerder  TV uitzendingen, zoals het journaal, bekijken is niet mogelijk.

Voor de thuisblijvers nog dit te melden over de plaats Mora. Deze is bekend geworden doordat Gustav Vasa hier de boeren bijeen heeft geroepen om in opstand te komen tegen de Deense overheersing.

In de nabije omgeving van Mora , in het plaatsje Nusnas  zijn de broers Olsen begonnen met het vervaardigen van de bekende Dalanapaardjes, die je overal in Zweden kunt kopen.

Morgen is onze vrije dag en hebben wij ons voorgenomen dat eens een kijkje te gaan nemen.

Het is een mooie dag geweest maar ook wel een beetje vermoeiend.

1. GenG:
    2 augustus 2017
    Hoi Guus, gaat alles verder lekker met jullie? Ik heb nog niet alles bekeken, maar uit de foto's die ik heb gezien blijkt wel, dat het weer een mooie reis en route is.