Dag 14 – 30 Juli

30 juli 2017 - Stockholm, Zweden

Vandaag hebben we het rustig aangedaan.

Vanmorgen bij het douchen hebben we de verkeerde douchecabine genomen.

Het warme water was kennelijk op of de warmwaterkraan lam en dan is het niet prettig als er alleen maar koud water uit de douchekop tevoorschijn komt.

Een halve minuut is dan voor mij al lang genoeg, .

Vandaag wisselde zon en wolken elkaar af.  In de zon was het heerlijk, maar zodra die achter de wolken verdween was het toch fris, omdat het ook waaide.

Ik heb vandaag de foto’s van gisteren op het reisblog gezet en onze belevenissen van gisteren weer op papier gezet en daarna gekopieerd  naar het reisblog.

Het internet is op deze camping redelijk,  waardoor ik ook nog via NPO kon kijken naar sportuitzendingen in samenvatting, zoals het damesvoetbal en zwemwedstrijden.

Wat knap dat de voetbal dames zich voor de halve finale hebben geplaatst. Wie weet  komen ze  nog wel in de finale met de toeschouwers als 13e speler.
Ik las net dat het stadion van FC Twente , waar de volgende wedstrijd wordt gespeeld binnen een dag was uitverkocht, d.w.z. 30.000 kaarten.
Dat wordt daar een hele happening.
Maar ook Naomi  Kromowidjojo won bij zwemwedstrijden in Hongarije  3x zilver en is weer op de weg terug na een mindere periode. Een knappe prestatie.Steeds weer worden tijden gebroken. Ergens moet toch een limiet in zicht komen.

Vanavond hebben we voor de eerste keer het Jeu de Boule spel gespeeld, het spel met de metalen ballen.

Het spel  wordt bij ons  gespeeld door twee teams. Via kaartloting worden de koppels gevormd.

Elke speler heeft drie boules om te gooien. De eerste speler gooit het kleine houten balletje, ook wel but, genoemd, en dan is het de bedoeling om daar zo dicht mogelijk met je eigen ballen bij te komen. Wie met zijn ballen het dichtst bij de but ligt krijgt de punten. Dat kan maar 1 punt zijn als de bal van de tegenstander als tweede bij de but ligt. Heb je als team 3 ballen het dichst bij de but liggen, dan krijg je 3 punten.

Gespeeld wordt op een profisorisch uitgezet veldje. De ene keer speel je op grint, soms op zand, maar ook wel gras,  want een echte jeu de boule baan is op een  camping sporadisch te vinden.

Het gaat om de lol die je met elkaar hebt en zo leer je de deelnemers ook beter bij naam kennen.

Soms kan het spannend zijn als de uitslag bijv. 13-12 is. Het kan ook voorkomen dat de uitslag 13-2  is en dan is het spel meestal snel uit. Sommige deelnemers hebben hierin enige vaardigheid, maar voor anderen is het allemaal wennen. Het is de bedoeling om onderhands te gooien.

Meestal wordt op een reis meerdere keren gespeeld.

Wie aan het einde van de reis de meeste punten heeft behaald is de winnaar.

Gelukkig is er op elke reis wel iemand die alles bijhoudt.

Vandaag het ik met 13-6 gewonnen en Dineke heeft haar eerste partijtje verloren.

Nog tot 23.00u in de caravan met de computer bezig geweest.

1. Henk meijer:
    1 augustus 2017
    guus dinneke
    wat mooie foto vsn stokholm en wat schrijf je er leuk over heerlijk om te lezen
    alleen jammer dat het niet zo best weer is maar ja dat hele hete is ook niks
    geniet nog maar lekker
    groetjes marion henk