Dag 12 - 28 juli Uitstapje naar oude stad van Stockholm

29 juli 2017 - Stockholm, Zweden

Vandaag is ons uitstapje naar Stockholm, waar we de oude stad Gamla Stan gaan bezoeken.

Voor we op stap gaan eerst even onder de douche om monter en fris deze dag te beleven.

Met enkele andere deelnemers hebben we afgesproken om gezamenlijk met het openbaar vervoer te reizen. We hebben onderling ook nog enkele 06 nummers uitgewisseld voor het geval dat……… Ik heb tevoren al verkend waar vandaan de bus vertrekt, want er zijn meerder haltes.

Om 09.15 lopen we gezamenlijk in groepjes naar de bushalte. Lijn 816 moeten we hebben naar Gullmarsplan, waar we met de Metro verder kunnen reizen.

Enkele deelnemers wilden al een eerder bus nemen, want die vertrekken om het half uur. De een had een bezoek naar het ABBA museum met bootje op het oog en zo heeft ieder zijn eigen plan getrokken.  Aangekomen bij de bushalte zaten daar nog de eerder vertrokken deelnemers op het bankje bij de bushalte. Ze waren aan de verkeerde kant gaan staan en zagen de bus die ze moesten nemen aan hun neus voorbij gaan.

Dus gingen we bijna met alle deelnemers de bus in die om 09.39 vertrok. Deze bus zat ook meteen vol. Aangekomen bij het metrostation Gullmarsplan moet we de groene lijn nemen naar het centrum. We staan nog maar net op het station of daar komt de metro al aan. Het is een lange metrowagen. We gaan uitstappen met andere deelnemers bij de halte Gamla Stan en anderen trekken nog een halte verder om vandaar de excursie te beginnen. We stappen hier met een groepje uit, maar dan blijkt één deelneemster te laat met uitstappen en sluit de deur van de metro. De man staat bij ons. Dag vrouw. Maar vrouwlief heeft geen geld, telefoontje, die ze even daarvoor bij de man in de rugzak heeft gedaan en openbaar vevoer kaartje. Dus haar bellen gaat niet. Er zit niets anders op dat de groep zich splits en een aantal deelnemers  de eerst volgende metro nemen om haar achterna te reizen. Dat duurt nog geen 5 minuten of die komt er al aan.  Met een groepje van 8 deelnemers trekken wij de oude stad in en zien de andere deelnemers  de hele dag ook niet meer terug. Wat wil je ook in een zeer druk bezochte stad vol met toeristen. Er liggen ook nog 2 grote cruisschepen in de haven. Die komen allemaal met bussen het centrum van Stockholm in en worden ergens afgezet. Ook heel veel Chinezen hebben er zin in, allemaal met Iphone, Ipad of ander toestel in de aanslag.

Wij wandelen daar door de straatjes en maken ondertussen al de eerste mooie foto’s. Omdat ik al eerder in deze stad ben geweest wist ik gelukkig mooie (uitzichts)plekken te vinden. Elke dag, behalve zondag is er bij het Koninklijk Paleis een wisseling van de wacht met veel ceremonieel vertoon. Dat wilden een aantal ook wel zien. Daar aangekomen ware we een uur te vroeg. Maar uit ervaring weet ik dan zodra men de afzetting met touwen voor de toeschouwers in orde maakt het volstroomt met bezoekers en dan wil je niet achteraan staan, zeker niet als je foto’s wil nemen. Zodra het touw door soldaten is aangebracht gaan nemen we vooraan plaats op een mooie plek om alles goed te kunnen volgen.

Die plek was voor mij iets minder geschikt om mooie foto’s te maken. Dus heb ik even met de wacht gesproken en kon ik mij vlak naast haar opstellen. Binnen een mum van tijd was het binnenplein volgestroomd. Maar het is toch tot 12.15u wachten voordat het muziekkorps het plein optrekt met achter hen aan de manschappen die normaal de paleizen van de Koninklijke familie bewaken. Te vergelijken met de Marechaussee in ons land.

Dan begin het ceremonieel vertoon met de wachtaflossing, vaandelgroet etc etc.

Alles bij elkaar een half uur en speelt het korps tussen de bedrijven door of onder het vertoon van de wacht aflossing.

Er waren dit jaar geen paarden bij, heel jammer want dat maakt het altijd een heel feestelijk gebeuren. Een muziekkorps te paard, wat bijzonder leuk is om te zien.

Maar dit keer niet.

Daarna gaan we met een stel kaartjes kopen voor een rondtoer door Zweden met een open bus. Dit wordt de HOP-On HOP-OFF genoemd omdat je op verschillende punten van deze toer kunt in en uitstappen om een bezienswaardigheid te bekijken. Je kunt ook kaartjes kopen voor een gecombineerde toer met bus en boot. Wij doen alleen de bustoer. Bij een ticketbureau bij de haven komt er al een verkoper op ons af. En dan is het niet meteen toehappen, maar eerst effe praatje maken, wat er op neerkomt dat ik korting (rabat) op de kaartjesj probeer te krijgen. Daar zijn wij toch Hollanders voor. En het lukt mij om er 60 zweedse kronen  vanaf te halen. Normaal is de prijs 300 SEK. Dan zegt de lieve man ons waar we het beste kunnen opstappen om verzekerd te zijn van een goede plek in de bus. We moeten een dame zien te vinden met een rood hesje en ons bij haar melden. En ja hoor na ca 500m lopen zien we de dame. We zijn op de goed plek. Het is nog 20 minuten wachten voordat het busje komt. Intussen schiet ik al foto’s.

En als de bus er aankomt kunnen we op het bovendek vooraan plaatsnemen. Je kunt er ook een oortje  bij kopen en dan krijg je uitleg over de bezienswaardigheden onderweg. Dat doen we niet. We besluiten nergens uit te stappen het de toer helemaal te doen zoals het kaartje vermeld. We zitten dan blijkt achteraf maar liefst 2 uur in de bus en hebben nog niets gedronken en gegeten. Gelukkig heb ik wel een blikje fris en Dineke haar watertje bij zich en een koek. Als we weer terug zijn waar we waren opgestapt lopen we de oude binnenstad weer in op zoek naar een leuk restaurantje om te kunnen lunchen. Tjdens de rondtoer hadden we al gezien dat alle eetgelegenheden propvol zaten.

Gelukkig vinden een een leuk tentje aan op straat om oze lunch te nuttigen samen met 2 andere deelnemers, waarmee we de hele toer hebben gedaan.

Ik bestel een pilsje en Dineke een cola en de andere deelnemers een appelsapje. Toen de ober die bracht waren dat wel bijna halve liters. Om precies te zijn een bierglas is 0,4 liter. Een ieder bestelt zo zijn eigen hap. Ik neem een lekkere schnitzel met saus etc. Al met al valt de prijs ons mee. We betalen 328 SEK en een fooitje, wat overigens daar niet de bedoeling is, want men wilde dat aanvankelijk niet aannemen. Maar Dineke stond er op dat ze dat aannamen.

We hebben daar ongeveer 1,5 uur gezeten en zijn toen verder lopend weer naar het metrostation gelopen om met metro en bus weer huiswaarts te keren. Alles liep op rolletjes. Metro op tijd. Niet lang op bus gewacht. Om 18.00 waren we weer op de camping. En zoals Dineke het uitdrukt: ze was toen helemaal gaar.

Wat ik nog vergeet te melden is dat het de hele dag prachtig zonnig weer is geweest en heerlijk temperatuurtje van ca 22gr.

Zo hebben we weer een gezellige gedag gehad en veel indrukken opgedaan.

Bij thuiskomt heb ik de vele foto’s direct op de laptop gezet. Nu nog een keuze maken welke foto’s ik op het blog zet.

1. Arja:
    Mooie foto's Guus.
  2. Veronika:
    30 juli 2017
    Lijkt aanvankelijk een erg drukke stad, maar later je foto's ziend, heb je veel ruimte; straatjes zonder 1 mens bestaat hier niet meer. Erg leuk. Mooie panorama foto's Guus. Je kan er wat van. Bedankt voor je leuke verslag. Met hoeveel eenheden is de reis?
  3. Greet:
    30 juli 2017
    Mooi verhaal weer Guus en inderdaad het was een prachtige dag
  4. Bas en Maatje:
    Guus en Dineke Mooie foto,s en mooi weer veel gezien