Dag 24 - reisdag naar Stockholm

28 juli 2017 - Stockholm, Zweden

Na het gebruikelijke ochtendritueel van douchen, aankleden, ontbijten etc., hebben we om 09.00 uur de caravan aangekoppeld aan de auto en zijn 10 minuten later van de camping vertrokken naar onze volgende bestemming: Camping Stallplats Stockholm in Skarpnäck. Een camping in een buitenwijk van Stockholm.

Het was vandaag een rit van 210 km voornamelijk over de autoweg E20.

Onderweg weinig mogelijkheden om effe te parkeren en daar waar we een poging waagden moesten we eerst van de snelweg af. Een behoorlijke plek om de combinatie neer te zetten was er niet. Dus maar weer doorgereden. Nog een volgende poging ondernomen maar ook dit was geen succes. Via allerlei omwegen kwamen we uiteindelijk weer op de E20 terecht en intussen waren we nog maar 20 km van de camping af. Dus maar doorgereden. Om de camping te bereiken was het flink uitkijken om niet de verkeerde baan te kiezen of ergens af te slaan. Maar het is toch gelukt de camping te bereiken. Daar aan gekomen regende het. Stonden we voor de slagboom van de camping maar konden deze niet oprijden. Bleek de receptie onzichtbaar 200meter verder te zijn. Ik er lopende heen met parapluie. De dame van de receptie vroeg de naam en haalde een enveloppe tevoorschijn. Daarin zaten 2 briefjes om in te loggen op het internet, twee pasjes voor de slagboom . die ook nodig waren om het toilet en/of douche te openen.

We kregen nummer 114 toegewezen. Dat was een heel ruime plek waar auto en caravan beiden in rechte lijn konden staan op een verharde ondergrond en naast ons een grasveld. We waren snel klaar om alles weer in gereedheid te brengen.

We waren nummer 3 van binnenkomt. Na ons druppelde de deelnemers achter elkaar binnen. Op deze camping staan we wel weer allemaal bij elkaar, wat voor de sociale contacten toch beter is dan overal verspreid staan.

Na enige verkenning bleek deze camping vlak aan een meer te liggen, maar door een heuvel onzichtbaar. Dus effe klauteren tussen de struiken met bosbessen en via een gladde trap afdalen kwam ik aan de oever van het meer. Heb daar natuurlijk weer enkele foto’s genomen.

Dineke is intussen verse soep aan het maken. Daarna samen even alles verkennen op het terrein. Rond 4 uur kregen we te maken met een flinke bui en had onze lieve heer de sluizen wijd opgezet. In een mum van tijd stoppen in het gras, maar na een half uurtje is het gedaan en heeft het regenwater een diepere grondlaag gezocht.

Om17.00 is er een 2e Happy Hour. Even daarvoor krijgen we een fikse bui en wordt de happy uitgesteld naar 17.30u. Met parapluie in de hand verzamelen de deelnemers zich bij de caravan van de reisleiding. Gelukkig is het ophouden te regenen en gaan de parapluies op stok.

Een ieder heeft zijn glas meegenomen en kan weer kiezen uit de drankjes die er staan. Dit keer nemen we beiden een wijntje.

De leiding geeft ons hier uitleg over de zelf te organiseren excursies naar Stockholm.

Onderling wordt er weer wat afgekibbeld, wat een ieder zo morgen gaat ondernemen.

Bij de receptie koop ik een dagkaart voor 120 kronen, waarmee we morgen met met het openbaar vervoer onbeperkt kunnen reizen.

Even later komen nog een aantal deelnemers op mij af hoe dat alles in elkaar steekt en besluiten ook een dagkaart te kopen. Dat is wel zo gemakkelijk want om een apart buskaartje te kopen en dan op een metrostation daar weer een kaart te bemachtigen geeft ongemak en stress en daarvoor zijn we niet op vakantie gegaan. Gemak moet de mens dienen. Ik heb op mijn iPhone de ap maps.be geinstalleerd met de kaart van Stockholm. Erg handig je weet precies waar je bent en kan zelf ook een reis- /looproute maken en op die app zitten allerlei handige snufjes en bezienswaardigheden.

De weersverwachtig voor morgen is goed, maar het is altijd weer afwachten of de weersvoorspellers het ook bij het rechte eind hebben. Want dat is lang niet altijd het geval. .

1. Anneliese peters:
    30 juli 2017
    Guus wat geweldig.leuk dat ik jullie zo kan volgen.geloof best dat het een hele klus is.en jij met jou camera..dat heeft zijn tijd nodig.zo veel te zien.en vast leggen.ben er een klein beetje bij.echt lief jou verhaal.denk zeker dat Dineke zij..nu ben ik gaar.dat zou ik ook zeggen.liefs voor jullie van mij