Dag 17 - 2 aug reisdag Idre

2 augustus 2017 - Idre, Zweden

Vanmorgen om 07.30 opgestaan.

Omdat het sanitair afgelegen lag van onze campingplek hebben we ons in de caravan gewassen.

Eenmaal aangekleed  zag het er buiten mooie uit maar was de temperatuur maar 13 graden .

Het voelde niet echt koud aan omdat het bladstil was.

Voor vandaag stond een reisdag naar Idre op het programma. Een tocht van 192 km.

Na de caravan was aangekoppeld zijn we even over negen uur de camping afgereden.

We rijden deze dag door 2-baans binnenwegen over heuvelachtig gebied met af en toe een stijging van 7 en 8 procent. Grote delen van deze weg was het bochtig.

We reden door een prachtig stukje natruur langs meren en het dal van de rivier Österdalälven. richting Sälen op weg 71. Het is een weg met afwisselend bossen, dalen, bergweiden meren en rivieren en een ruige bergwereld.

Al na 50 km rijden krijgt Dineke haar eerste opvlieger vandaag. De autoruiten beslaan er zelfs van.

Dus moet de aanjager even aan om goed zicht te houden op de weg.

Op een gegeven moment steekt op 100 meter voor ons een eland de weg over, die zich snel uit de voeten maakt en verder onzichtbaar voor ons blijft.

We komen door Berga, waar jaarlijks de start is van de Valsaloppet. Dit is het grootste langlaufspektakel van Zweden, waaraan rond de 16.000 mensen de latten onderbinden voor een tocht van 90km. Ga er maar aan staan.

Hier is ook onze eerste stop voor koffie. Een mooie gelegenheid om weer wat foto’s te maken. Ik ga ook nog even het startgebouw binnen, waar allemaal foto’s te te zien van winnaars.De eerste winnaar is in 1922. De laatste winnaar in 2017 is John Kristian Dahl. Een fenomeen in Zweden , die ook al winnaar is van goudens medailles op de Olympische Winterspelen.

Het is daar 15 graden en een jas is gewenst.

We komen ook door het plaatsje Särna, waar een afslag is naar Njupeskär, waar de hoogste waterval is van Zweden. 125  meter hoog.  Deze waterval gaan we morgen bezoeken.

Al vroeg in de middag komen we aan op de Sörälvens Fiske Camping in Idre waar een Nederlands echtpaar , Peter  en Sylvia Verboom deze camping runt.

Een deel van de camping is voor de ANWB deelnemers gereserveerd. Het zijn ruimte plekken.

In de loop van de middag begin het te regenen en dat zal tot in de vroege avond met buien nog even verdergaan.  Sylvia vertelt ons hier op de camping ook rendieren komen. Met een beetje geluk zie je die.

Terwijl Dineke in de caravan bezig is met het sorteren van foto’s voor het maken van een DVD, neem ik een kijkje buiten de camping met de parapluie als dekking voor de regen. Ik heb mijn fototoestel bij me. En zo waar, nog geen 500 meter verder ontdek ik een rendier en maak daar van een foto. Ik besluit die richting op te wandelen en zie tot mijn verbazing nog een rendier.  Dichterbij hebben beide dieren een prachtig groot gewei. Al grazend lopend ze verder. Ik blijf ze een tijdje volgen om nog meer foto’s te maken.

Bij terugkomst in de caravan zet ik de foto’s  op de laptop om enkele daarvan te bewerken

Om 17.00u is er een bijeenkomst in een leuk gebouwtje van de camping waar Sylvia uitleg geeft wat er hier in de omgeving allemaal te doen is. Op een groot bord heeft ze routes getekend die men kan maken, bijv naar een gebied waar elanden zitten, een andere gebied waar  kuddes rendieren smet jongeren zijn en natuurlijk het natuurgebied waar de waterval is te bezichtigen.

Gelukkig is er in het campinggebouw een goede internetverbinding en zet ik de foto’s van gisteren en vandaag op het reisblog, om het thuisfront al te laten meegenieten van de prachtige ditjes en datjes  die we gezien hebben.

Om 18.30 gaan we met 16 deelnemers een vers gevangen , gerookte zalm eten met een aardappelsalade. Ik ben geen liefhebber van vis maar deze zalm smaakte wonderwel lekker, ontdaan van de graat.  We krijgen beiden een zalm opgediend. Maar één vis is voor ons beiden genoeg en gaat de andere vis in de folie mee naar de caravan, want die is in de koelkast goed te bewaren.

Na het eten ga ik met nog 3 andere deelnemers een autotochtje maken over onverharde wegen op zoek naar elanden. Al na 10 minuten ziet een van ons rechts van de weg een rendier. Dus stoppen we om foto te maken, maar het dier houdt niet van poseren en verdwijnt snel uit beeld. Even een stukje verder rijden slaan we een onverhard pad in en zien meerdere rendieren. We stappen uit om foto’s te maken. Daarna rijden we heel langzaam door een prachtig natuurgebied  met overval meertjes en heel voor rotsen met mos begroeid. We hebben een heel gedetailleerde kaart om te wegen in dat gebied te vogen. Helaas hebben we geen elanden gezien.

Het was een leuk tochtje van 50km , waar we ruim  2-1/2 over hebben gedaan.

Dineke is in de caravan achtergebleven want die had geen zin en is filmpjes gaan bekijken op de laptop.

Om bijna 24.00u zoeken we het bed op om de volgende dag weer fris aan een nieuwe  excursie  te beginnen.         .