Dag 6 - 21 juli 2017

22 juli 2017 - Sæby, Denemarken

Vanmorgen na het douchen en ontbijten  de spullen in de caravan weer op zijn plaats gezet voor de rit naar Saeby, waar we de komende 4 dagen verblijven op de Hedebo Strandcamping.

Voor vertrek  bij de receptie afgerekend voor 4 nachten verblijf op camping Sonderballe. Omgerekend  € 110 . Dat viel alleszins mee. We kregen een korting van 80 DK. Vanmorgen was het halfbewolkt met een klein zonnetje, maar nog wel fris 16/17 graden. .

Voor de eerste keer de moover gebruikt om de caravan achter de auto te plaatsen, anders kon ik niet van de plek afkomen. We rijden om 09.15 u de camping af.

Dit keer rijden we precies volgens het routeboek. Het eerste stukje naar weg 170 is ca 5 km.

Dan volgen we weg 170 richting Kolding om het eerste deel van de route de snelweg E45 te nemen. We verlaten deze weg om via wegnr 13  richting Vriborg en daarna Aalborg door te rijden tot dat deze we weer aansluit op de autoweg E45 , richting Frederikstad.

Weg 13 is een lange 2-baansweg, die door de akkervelden van Jutland gaat. Er  wordt heel veel graan verbouwd, afgewisseld  met mais- en aardappelvelden, die in bloei staan.

Soms is de weg glooiend en dan weer vlak.

Om te rijden is deze vrij eentonig. Wel zijn overal kleine parkeerplaatsen, soms direct  langs of even van de weg af, maar daarbij moet je heel goed opletten want er zijn geen in- en uitritten gemaakt.

De parkeerplaatsen, gaan na het zien van een P-bord  direct met 90 graden van de weg af. Je moet dus (heel) langzaam rijden om op die parkeerplaatsen te komen als je met caravan rijdt. De remweg is nu eenmaal langer dan van een auto alleen op de weg.

Op deze lange  weg is er maar één grote parkeerplaats (aangegeven in het reisboek), maar ook die was moeilijk met de caravan op te rijden als je niet tijdig  je snelheid heb verminderd.

Gelukkig kunnen we hier even stoppen en lunchen.

Bovendien moet je  ook goed uitkijken voor het achteropkomende (vracht)verkeer, want die massa kan ook niet snel remmen. Overal is de max. snelheid op deze weg 80km.

Onderweg komen we uit noordelijke richting veel auto-caravan combinaties tegen met Deens nummerbord.  Het lijkt wel of hier de vakanties zijn begonnen.

Onderweg schommelt de temperatuur tussen de 17 en 18 graden en krijgen nog een regenbuitje..

Eénmaal de plaats Aalborg voorbij, is het flink gaan regenen en is de lucht grauw en donker en is ook de temperatuur naar 16 graden gedaald. Als we de autoweg afslaan is het nog  enkele kilometers voor we de borden van de camping zien.

Bij het oprijden naar de toegangsweg van  de camping, direct na de afslag moest ik voor een tegenligger iets naar rechts uitwijken bij een motorzaak.

Na 100 meter verder stopte ik om ons te melden bij de receptie  van de camping. Op dat moment  kwam een Engels sprekende dame op me af, die vertelde dat ik mijn caravanstore (=luifel)  was verloren bij de motorzaak. Aanvankelijk keek ik wat verbaasd, maar ja hoor bij het zien van de caravan was de store verdwenen  en waren er beschadigingen aan de aluminium gootstrip aan de voorkant.

Toen met Dineke teruggelopen om de store op te halen; de hoes bleek op meerdere plaatsen opengescheurd.

Nog ik, nog zij heeft ook maar iets gehoord of gemerkt dat ik ergens tegenaan heb gezeten.

Bij de motorzaak bleek er een uitstekende overlapping van een meter, die ik net geraakt moet hebben zonder dit te merken.  Zonder luifel komen we de vakantie ook wel door.

Ik heb hiervan direct via Eurocross, bij mijn verzekering melding van gemaakt omdat dit in de kleine lettertjes van de polisvoorwaarden is vastgelegd. Bij een te late melding kan men een schade uitkering  uitsluiten.

Gelukkig was het bij aankomst op de camping net even droog.

Gelukkig was het bij aankomst op de camping net even droog. Wij waren daar op de camping rond 15.00uur.

Wij waren een van de eersten van de reisdeelnemers. De dame van de receptie had een laantje gereserveerd  met  plaatsen  voor de komst van 22 equipes. Zij gaf ons nr 138, de 2e plek vooraan bij het toiletgebouw.

Ik kon hier de caravan zonder moover direct op zijn plaats zetten.

Hebben met nog 2 deelnemersechtparen aan de reis kennisgemaakt, die hier gisteren en vandaag waren aangekomen.

Na het avondeten de camping verkend. Sanitair ziet er in elk geval goed uit.

We blijven vanavond in de caravan want het is buiten kil en het waait stevig.

Morgen zien we wel weer verder, het schijnt het weer iets beter te worden maar de dagen daarna zijn toch erg wisselvallend .

1. Veronika:
    22 juli 2017
    Jammer Guus, denk je dat de luifel nog hersteld kan worden of moet je een nieuwe hebben? Wat ik me afvraag wanneer jij schade hebt dan heeft die motorzaak toch ook schade??