11 juni reisdag van Ribeauvillé frankrijk naar La Chaux-de-Fonds om Zwitserland.

11 juni 2019 - La Chaux-de-Fonds, Zwitserland

Tot middernacht heeft het voortdurend geregend. Gelukkig was het bij het opstaan om 07.00 uur droog.  Eerst hebben we bij super Le Clerq in het dorp nog wat boodschappen gedaan voor de inwendige mens.

Zijn daarna met droog weer om 09.30 vertrokken van de camping.

Vandaag was de afstand rond de 175 km.

Het was een schitterende rit door vele kleine dorpjes.

Aanvankelijk nog over vlakke wegen maar naarmate we Zwitserland naderden begonnen het klimmen.

Op een gegeven moment reden we zelfs in de wolken. Buiten was het 7 graden.

Gelukkig hebben we de hele weg zonder regen gereden en onderweg na ca 100 km even buiten het stadje Lucelle koffie gedronken samen met 2 andere equipes, waaronder onze vaste medereiziger Jan K. van 88 jaar,  die alleen in een camper rijdt. Hij is de oudste deelnemer, die wij in de 10 ANWB kampeerreizen hebben meegemaakt.

Daardoor kon hij ook genieten van de prachtige tocht.

Voor de 4 deelnemers die alleen reizen is het knap lastig om het boek met de gedetailleerde reisbeschrijving te volgen.

Zij volgen meestentijds de reis via de TomTom, die helaas  minder mooie routes kiest.

Even een kleine indruk van onze route via de volgende plaatsen:

Zellenberg, Ingersheim/Colmar richting Belfort, Altkirch, Ferette, Delemont, Winkel, Porrentruy/Charmoille (Zwitserland) Mécourt, Cornol richting Chaux de Fonts, waar we kleine plaatsjes zijn doorgereden, voordat we uiteindelijk op de camping aankwamen.

Gelukkig was het daar bij aankomst droog en zijn we door de campingbaas op onze plek gezet, wat lang niet voor iedereen even simpel was door de kleine, soms  modderige veldjes.

Twee weken geleden stond op deze camping (Bois-du-Couvent) , die op 1000 meter hoogte is gelegen, nog 20 cm sneeuw.

Om 17.00 hadden we een Happy Hour en kon iedereen onder het genot van een drankje en heerlijke hapjes, die de leiding had klaargemaakt, zijn verhaal kwijt over de reis van vandaag. Daarbij bleek dat lang niet iedereen het routeboek helemaal heeft gevolgd door onduidelijke richtingborden.

Morgen is het weer vroeg opstaan want dan hebben we een busexcursie door de Zwitserse Jura.

1. Joke de Vries:
    11 juni 2019
    Wat koud!!!! Je zult vast wel een extra trui bij je hebben. Zwitserland is wel heel mooi hè? Wat imposanter dan Oostenrijk vind ik. Genieten dus maar weer, geweldig!!!
  2. Dirk Miedema:
    12 juni 2019
    Cuus en Dineke. Echt jammer van het weer maar dat heb je gelukkig niet in de hand. Morgen weer een dag die geheel anders kan zijn in ieder geval moed houden. Gr Dirk en Jetty