Dag 22 – 7 augustus 2017 (vrije dag)

7 augustus 2017 - Åndalsnes, Noorwegen

Als wij deze dag opstaan is het droog. We bevinden ons in een dik wolkendek. De bergen om ons heen zijn amper waar te nemen. Het is 15 graden.

Om een tochtje te maken uit de aangegeven mogelijkheden in het  boek TIP voor TRIPS nemen we nog even de tijd, want het heeft geen zin als je onderweg niets kan zien.

We hadden een treinreisje op het oog door tunnels, langs afgronden en naar hoogte.

Om elf uur besluiten we om eerst maar wat boodschappen te gaan doen in een Super Rema in Andalsnes.

Daar aangekomen lopen net 2 andere deelnemers de winkel uit. Die hadden nog op internet gekeken of er ergens nog een zonnetje tevoorschijn komt. Dat was 120km verder het geval.

Wij gaan naar binnen en doen onze noodzakelijke boodschappen, zoals brood, melk, fruit, groenten, en vlees. Hiervoor waren we 28 euro kwijt. Het is hier alles niet goedkoop. Een brood kost maar liefs 4 euro. Wel 1 euro goedkoper dan in onze vorige winkel. Zo vliegen de Noorse Kronen snel je portemonnaie uit.

Daarna een kijkje  nemen in een factory outlet (RAMA).

Dat is een fabriekje waar de Noorse truien worden gemaakt en ook verkocht.

Als we daar aankomen is alleen de winkel open en is het niet toegestaan om een kijkje in de fabriek te nemen. Er is in de winkel een kleurenpracht van wol te zien, waarmee de truien wordt gebreid. Het zijn wel peperdure truien. De goedkoopste 250 euro.  Maar dan heb je wel een trui die tegen de regen en kou kan. Alles is hier 2 tot 3x zo duur als in Holland.

Daarna rijden we naar een klein Noors kerkje uit 1732. Daar omheen liggen de graven. Ik loop het kerkhof op en maak vandaar enkele foto’s. Je kan het kerkje niet in.  Alles zit potdicht. Jammer want ik had graag een blik willen werpen op het interieur van dit oude kerkje dat aan de buitenkant ook slecht is onderhouden. Een kwastje verf zou geen kwaad doen.

Nog geen 100 meter verder staat een oude brandweer auto. Ik kan mij niet voorstellen dat die hier nog in bedrijf is.

Voordat we weer terugrijden naar de camping toeren we nog even door het centrum en zien daar bij de haven een reusachtige cruiseboot met Italianen, waarvoor overal bussen zijn opgetrommeld om die gasten van een rondtoer in de omgeving te voorzien, want in het stadje zelf is niet veel te beleven.

Ik maak er  toch ook maar enkele foto’s, omdat het schip bijna de hele haven opslokt in het Fjord.

Terug op de camping gaan we eerst eten.

Op enkele plekken is er een blauwe lucht te zien. Zou het dan toch waar zijn dat de zon er nog doorkomt.

Na een half uur trekt de bewolking weg en maakt plaats voor de zon. Dan kun je maar een ding doen korte broek aan en hemd uit om te zonnen. Maar om vier uur trekt de boel weer helemaal dicht en zien we weer donkere wolken aankomen die niet veel goeds voorspellen. We voelen al de eerste spetters en ik besluit om onze stoeltjes maar vast op te bergen in de auto.

Nog geen 10 minuten later barst de regen los en wordt het om ons heen weer overal grauw en zijn de bergen niet meer te zien.

Dit houdt een uur aan en dan wordt het even droog. Ja even maar want de hemelsluizen gaan we open. In de caravan kan ik dan mijn belevenissen van deze dag weer op papier te zetten voor het reisblog. Ondertussen breit Dineke truitjes voor het Rode Kruis.

Vanavond kunnen we als het goed gaat TV kijken op de iPad.

Onze buurman heeft mij de naam van de ap gegeven die ik moet downloaden en installeren. Daarmee wordt het mogelijk  Live TV te kijken op je iPad. Alle Nederlandse zenders, Ziggo, BVN,

Je moet daarvoor een account aanmaken Die App kost 2 euro per mnd. Als ik die App installeer krijg ik melding dat die al betaald is.  Ik weet niet hoe dat mogelijk is, maar maak me er niet druk om.

Als het goed weer is zitten we buiten,  maar met dit regenachtige weer ga je de caravan of camper niet uit. Dus vermaak ik me nu met fotobewerking en TV kijken.

Zoals het er nu naar uitziet blijft het de hele avond regenen.

Morgen reizen we weer verder.  Misschien is het dan weer droog.

Op hoop van zegen.

1. Tonny en Paul:
    7 augustus 2017
    Hai Guus en Dineke Het weer zit niet echt mee, hopen op betere tijden. Het is wel een mooie reis met veel natuur en noorse cultuur. Liefs van ons
  2. Arja:
    7 augustus 2017
    Hallo .. jammer dat de trein niet door kom gaan. Wellicht nog een andere kans over een paar dagen met zon groetjes van ons samen