Dag 21 - 6 augustus (Trollenroute)

6 augustus 2017 - Åndalsnes, Noorwegen

Vanmorgen was de camping in nevelen gehuld. Afgelopen nacht heeft het niet geregend.  Rond een uur of elf kwam er zelf een heel lauw zonnetje tevoorschijn, maar het lukte de zon  niet om de wolken open te breken. Wel werden de bergtoppen bij vlagen zichtbaar.

Het is droog en besluiten een tochtje te maken met de auto.

We hebben gekozen voor een korte rit naar Trollstigvei. Dit is weg 63 en wordt ook wel het Trollenpad genoemd. Het is de bekendste bergweg van Noorwegen en is zelfs verkozen tot het mooiste wegtraject.  Deze weg telt elf haarspeldbochten met een stijgingspercentage van 10%  Deze weg is maar 5 maanden per jaar open.

Auto's met caravans mogen er niet komen.

In het begin van deze route is het nog een normaal wegdek, dat wil zeggen auto's kunnen elkaar normaal passeren.

Onze eerste stop is bij een souvlenirswinkel waar men allerlei trollen verkoopt en nemen daar ook wat grappige foto's. We kopen ook enkele souvenirs en ik koop een nieuwe Noorse pet met symbolen er op.

Dan rijden we verder en langs de weg zijn snelstromende watermassa's  afkomstig van watervallen. We maken op plekken waar dat kan foto's.  Het begin van de stijgende weg geeft geen problemen. Maar als we in bocht 5 zitten komt ons een bus tegemoet. Een vijftal auto's moet in de achteruit, want anders kan de bus er niet voorbij. Er zijn op de hele route enkele beperkte uitwijkmogelijkheden. Maar als twee bussen elkaar moeten passeren heb je een probleem en loopt het autoverkeer vast. Ook de bussen moeten ruimte maken. Het gaat allemaal net. Als we alle bochten hebben gehad komen we op een een grote parkeerplaats die bijna vol staat.

Bijna iedereen wil die haarspeldbochten ook van bovenaf bekijken. Daarvoor zijn speciale uitzichtpunten gemaakt. Om de mooiste plek te bereiken is het trappenlopen en een stijgend pad opgaan. Al gauw meer dan 500 meter over een smal pad. Maar het is de moeite waard. Het is alleen jammer dat we midden in de bewolking zitten en slechts bij vlagen de weg kunnen zien.

Je kunt nog vaag de toppen van enkele hoge bergen zien. De hoogste van de 3 toppen is 1593 meter.

Als ik weer terugloop zie ik bijna niets meer en moet door een dik wolkendek heen.  Je zou het dikke mist kunnen noemen.  Het is koud en nat.

Dineke heeft zich niet aan dit avontuur gewaagd en is gestopt bij de eerste uitkijkmogelijkheid.  Ze wilde daar blijven wachten tot ik terug was, maar dat duurde toch wel 20 minuten. Ze had het stervenskoud en het begon ook nog te regenen.

We gaan deze weg niet verder vervolgen en besluiten dezelfde route weer naar beneden te rijden. Alles in de 2e versnelling. Bij bocht  7 is er weer zicht en is de weg zelfs droog. Maar als we bijna beneden zijn begin het toch weer zachtjes te regenen. We besluiten het stadje Andalsnes in te rijden. Daar is ook een treinstation, waar vandaan het mogelijk is om door het Romsdal  naar Dombas te rijden. Die trein rijdt over hoge bruggen en slingert zich langs steile bergwanden en door tunnels. De trein overwint daar een hoogteverschil van 630 meter.  Het weer is er vandaag niet naar om die tocht te maken als het wolkendek zo laag in de bergen hangt. Misschien morgen als het weer het toelaat.

In het dorpje is verder weinig te doen.  Even een kijkje in de haven en bij een oud  treinstel.  Dan keren we rond 2 uur in de middag terug naar de camping, waar het de rest van de dag even droog is en dan weer regent. En dat gaat zo nog even door in de vroege avond.

Ik wil graag de damesfinale zien van Nederland tegen Denemarken.

Maar alle gasten met schotelantennis krijgen geen verbinding. Ik heb geluk want er is wel WIFI.  Op mijn iPad probeer ik verbinding te krijgen met de NOS.  Normaal lukt dat niet. Maar tot mijn verrassing is het mogelijk om live de wedstrijd te bekijken.

Ik heb genoten van het damesvoetbal. Wat hebben die dames een inzet getoond, die uiteindelijk beloond is met een fraaie overwing van 4-2. Ze zijn voor het eerst inde Nederlandse geschiedenis Europees kampioen geworden. Proficiat

Daarna ga ik aan de slag met mijn foto's.  .

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Veronika:
    6 augustus 2017
    Klopt Guus, toeristische toproute met mooie wegen en uitspanning. Er moet geld verdiend worden. Wat je opmerkt, het is mystiek en sfeervol met die mist. Zelden mist het er eens niet. Zijn er niet volop kersen, die abnormale grote? Op BVN kun je Ned tv bekijken, ook uitzending gemist. Bedankt voor je leuk verslag en mooie foto;s.