Dag 24 - 9 augustus 2017 (vrije dag in Stryn)

11 augustus 2017 - Stryn, Noorwegen

Als we opstaan is het heerlijk weer en genieten we van het zonnetje, want deze dagen zijn op onze vakantiereis in Noorwegen maar schaars, door het wisselvallige weer.
Het is een mooie dag om een excursie of tochtje te maken.
We zijn hier in één van de mooiste gebieden van Noorwegen. Het plaatsje Stryn wordt omringd door bergen en gletsjers. Je bent dan in het bergland van Breheimen, dat bijna geheel schuil gaat onder een grote ijskap, die 2000 meter boven zeeniveau ligt.  Het gletsjer veld is het grootste van Europa. De Jostedalsgletser heeft een uitloper tot aan Stryn. Om die te bekijken moet je wel een aantal kilometers wandelen.
Je kunt er ook in de bergen volop wandelen. Niet gewoon wandelen. Het is klimmen, klauteren en dalen.  Dat is niets voor ons want dat moet je een puike conditie hebben en dat laat bij ons te wensen over. En de leeftijd gaat toch ook een rol spelen.
Wij besluiten om een rondritje om het Strynvatn meer  te maken, althans een gedeelte van het meer  want de weg er omheen is op sommige plaatsen zeer smal en kunnen auto’s elkaar niet of amper passeren. Soms rijdt je door een korte, klein tunneltje. Overal stoppen om foto’s te maken. De weerkaatsing van de blauwe lucht en de bergen in het meer is fantastisch om te zien. Gelukkig kan dat vandaag omdat het mooi weer is met rimpelloos water.
Op onze rit  brengen we ook een bezoekje aan het Josedalsbreen Nasjonalparkcenter .
Een toegangskaartje kost 75 Kronen per persoon.
Hier krijgen we een indruk van het leven in deze streek zoals dat vroeger was, de dieren die daar leven en hier ook zijn opgezet. Buiten krijg je een goede indruk van alle bloemen en planten die daar voorkomen en allerlei stenen uit de ijstijd.
Er is een cinema waar een korte film wordt vertoond over de ijstijd, het ontstaan van de gletsjers, de sneeuwlawines, het leven van de bewoners in deze streken in vroegere jaren en nu. Erg interessant om dat te zien. Een stukje van deze film heb ik op video gezet.
Speciaal voor ons wordt er een aparte voorstelling gegeven met Nederlands gesproken tekst. De cinema was helemaal voor ons alleen. Dat komt maar zelden voor. Even daarvoor was deze cinema nog aardig gevuld met Chinese bezoekers. Die kom je tegenwoordig bijna overal tegen in toeristische gebieden. Ze lopen ook overal foto’s te maken vooral met I-phone op stick voor selfies.
Daarna rijden we terug naar de camping om even lekker te zonnen en besluit ik nog een heerlijk maaltje rode bessen te plukken, die Dineke voor mij ritst en daarna mengt met wat suiker.
De rijpe kersen zijn al van de bomen geplukt en de rode zijn te zuur om te eten. Ook voor enkele deelnemers pluk ik een schaaltje vol. Ook witte bessen heb ik geplukt. Het komt maar zelden voor dat je achter je caravan een fruittuintje hebt.
We hebben het vandaag dus rustig aan gedaan, want morgen wacht ons weer een lange autorit naar Flam.
De route, volgens het reisboek, die we normaliter zouden nemen is niet mogelijk. Twee weken geleden  is het gebied getroffen door hevig noodweer, waarbij wegen en huizen zijn weggespoeld.
We moeten dus een alternatieve route gaan rijden die  langer is dan de oorspronkelijke geplande route. De leiding heeft geïnformeerd via welke wegen  we dan het beste weer op onze oorspronkelijke route kunnen komen om die te vervolgen. Dat is bij km stand 70 in het plaatsje Byrkjelo Dan is het daarna nog 150 kilometer rijden.

Dat maakt het wel spannend voor  alle deelnemers. Onze TomTom brengt hier geen uitkomst, want onze Truus zal dan de hele weg blijven zeggen dat we moeten omkeren, want de korste weg is geblokkeerd.
In de avond hebben we nog een jeu de boules spel, waaraan de helft van de deelnemers aan mee doet. Het is de 4e ronde die we spelen. De koppels die tegen elkaar spelen worden door kaarttrekking bepaald. Het is iedere keer afwachten met wie je speelt en tegen wie je speelt. Na 3 nederlagen wint Dineke voor de eerste keer en ik moet samen met mijn compagnon voor deze avond onze meerdere erkennen in een koppel waarvan de dame al 3x heeft gewonnen. Met een uitslag van 13-9 moeten we tevreden zijn.
Daarna zoekt iedereen weer zijns weg naar de caravan om de volgende dag weer monter aan de nieuwe rit te kunnen beginnen.
Als we nog maar een uurtje op bed liggen begint het weer te regenen, wat niet veel goeds voorspelt voor de volgende dag. Ook de weersverwachting is somber gestemd voor onze reisdag.