Dag 26 _11 augustus 2017 (vrije dag in Flam)

11 augustus 2017 - Flåm, Noorwegen

We staan om 08.00u op en gaan ons eerst lekker douchen. Van de reisleiding hebben we een douche munt gekregen. Omgerekend kost het douchen 2 euro, maar dan mag je er ook bijna 5 minuten onderstaan. Na 2/3 minuten heb ik het wel gezien

Daarna gaan we ontbijten.

Het is gelukkig droog maar er hangen wel  veel wolken in de lucht. De temperatuur valt mee , d.w.z. voelt niet koud aan. We wandelen daarna naar het stadje, wat maar weinig voorstelt.  Eigenlijk niet meer dan een groot haventerrein met souvenirwinkels, een COOP , een warme bakker en wat kraampjes.

We doen een paar noodzakelijke boodschappen. Alles is hier even duur. Dineke had een nieuwe tandenborstel nodig. Die kost hier 6 Euro! Dus niet kopen. Voor een brood betaal je bij de COOP € 2,60  Bij de warme bakker het dubbele van de prijs.

Wij hebben alleen een brood, groenten en boter nodig om de dagen weer verder door te komen.

Heel veel keus is er ook weer niet.

Kleding is in de winkels peperduur voor onze begrippen. Maar ook Noorse truien en mutsen zijn kennelijk bij passagiers van de Cruisboot in trek, want grif betalen ze de prijs. Het zijn geen arme sloebers, dat is duidelijk aan hen te merken.

We maken nog een paar foto's en wandelen weer terug naar de camping, waar ik mijn reisblog verder bewerk en foto's overzet naar het reisblog, zodat het thuisfront weer een indruk krijgt van onze vakantie hier in Noorwegen.

Het plaatsje Flam is duidelijk een toeristische trekpleister, want elke dag komt daar een Cruise schip aan. Maar dat niet alleen. Uit de verre omtrek komen overal bussen op dit plaatsje af . Bussen uit Polen, Finland, Italie, Duitsland, Tsjechie en ga zo maar door. Per jaar rijden hier meer dan een half miljoen mensen met deze trein  op en neer.

Allemaal met het doel om een treinreisje te maken met de Flamsbana.

Er is plaats voor mensen in 6 rijtuigen . Twee locomotieven, waarvan één voor de ruituigen  en één er achter om over een lengte van 20 km,  864 meter te stijgen en op de terugweg te dalen. Alle rijtuigen zijn voorzien van remmen.

De trein gaat door 20 tunnels over steile bergwanden.

Halverwege de route is het spoor verbreed en kunnen 2 treinen elkaar passeren, wat inhoudt dat elk uur een trein uit Flam vertrekt naar het Myrdal.

Ook wij gaan met alle deelnemers dit reisje maken met vertrek even na 17.00u.

De hele dag door is de trein bezet met mensen, die hebben ingescheept op de Cruiseboot of met bussen zijn aangevoerd.

Als wij weer teruggaan naar de camping doen we het vandaag rustig aan.

In de namiddag verzamelen we ons bij de ANWB vlag om vandaar lopend naar het stationnetje te gaan. We moeten ons opstellen in vak 3.  Het perron is afgesloten met kettingen.  Als de ketting los gaat, lopen we als kuddedieren  een eind het perron op. Dan staat er een dame van de NSB die met een armgebaar zegt dat we hier linksaf naar de voorste wagon moeten lopen.

Je zult het geloven of niet maar we nemen plaats in de 1e klasse. Het zijn allemaal met rode stof beklede klapstoelen.

Aan de linkerzijde van het treinstel kunnen 4 personen tegenover elkaar plaatsnemen en aan de rechterzijde 6 personen. De ramen zijn allemaal gesloten op twee na, waarvan het bovenste raamgedeelte open kan.(zie foto)

Als ook alle andere treinstellen  helemaal vol zitten vertrekt de trein.

Aan welke kant je het beste kan zitten is een gok.  Wij nemen aan de rechterzijde plaats.

Ik bij het raam om foto’s te maken. Dineke die naast mij zit staat haar plaatsje af aan een andere liefhebber van fotograferen. We zijn nog maar net vertrokken of je kunt al mooie plaatjes schieten. We zitten kennelijk goed, want aan de andere kant gaat de trein langs een rotswand. Net als je iets moois ziet duikt de trein een tunnel in. En dat herhaalt zich vele malen. Je moet dus razendsnel je foto’s schieten. Pal voor het raam met de lens tegen het raam. Andere krijg je weerspiegeling op de foto’s. Bijna het gehele traject is de rechterzijde van de trein de beste keuze gebleken. Af en toe gaat die ook langs een bergwand en is voor de linkerzijde het uitzicht mooier.

Af en toe maakt de trein een (foto)stop. Onder andere bij de Kjofossen, een indrukwekkende waterval. Iederen haast zich de trein uit te komen om dat te fotograferen. Een gekte van jewelste. Chinezen zijn gek op selfies, d.w.z. met de waterval achter hen. Ik schiet mijn plaatjes over de hoofden van die kleine Chinezen door de camera gewoon hoog te houden. En zowaar lukt het mij ook nog om even onderdoor te kruipen om een stukje van deze waterval vast te leggen op video.

Dan moet iedereen snel weer de trein in want die blijft niet wachten.

Uiteindelijk arriveren we op het hoogste punt. Op het stationnetje is nog gelegenheid om foto’s te maken. Als we weer in de trein zitten komt de trein uit Oslo daar ook aan. In het voorste deel van ons rijtuig zitten passagiers die overstappen op de trein naar Oslo.   En een aantal mensen uit de trein van Oslo nemen plaats in de Flamsbana om mee terug te reizen naar Flam.

Het spoorwegpersoneel heeft op de rugkleding met grote letters staan NSB, wat enige hilariteit oproept bij de meesten van ons.

Bij NSB denken wij aan onze overgelopen landgenoten naar de Duitsers in WO II.

Maar NSB staat hier voor Noorse Spoor Baan (vrij vertaald)

Ik schiet dan ook een foto van dit spoorwegpersoneel. De conducteur die door de trein heeft het kennelijk gemund op Dineke, want die krijgt me daar toch een omhelzing.  Niet normaal meer. Maar voor onze reisgenoten is het wel gieren en lachen geblazen. Dineke is nog steeds verbaasd waarom die man haar moest hebben.

Wij vervolgen onze rit  naar beneden. Als ik door het raam kijk zie ik dat de trein flink daalt en er toch behoorlijk de vaart in heeft. Geen idee wat nu de snelheid is van deze trein.

We zijn in elk geval weer een ervaring rijker geworden met deze bijzondere rit.

Bij aankomst lopen we gezamenlijk weer terug naar de camping en gaat ieder zijns weegs.

Ik ga vermaken met mijn fotohobby om de foto’s zo snel mogelijk op het reisblot te krijgen, zodat het thuisfront ook even kan meegenieten van de prachtige uitzichten.

Wie meer wil weten en zien over deze bijzondere treinrit moet eens kijken op site:

en op YouTube :

1.       https://www.youtube.com/watch?v=CVp1kVe1p5g

2.      https://www.youtube.com/watch?v=It7qDsMXuoI&spfreload=10

1. Anneliese peters:
    11 augustus 2017
    wat geweldig.zag Dineke met zoon Noors vest.heb ik ook gehad.zou het zo weer kopen.zijn erg mooi en warm.nou jou foto's en verhalen.zijn geweldig.is echt mee genieten.nou het weertje in het ziuden is echt pet weertje.ze hebben mijn laptop gecrecst.
    Ria zij wacht maar tot Guus komt die help jou wel.haha.je bent mijn hulpie.liefs voor voor jullie beiden.xxxx
  2. Arie:
    11 augustus 2017
    Halo Guus, ik heb een deel van jouw verhalen gelezen. 'k had eerder geen weblog adres. 'k Vind het schitterend en mooie foto's die een goede indruk geven van de omgeving waar jullie zijn.
    groetjes Arie
  3. Arja:
    11 augustus 2017
    Heel leuk om jullie reis te volgen.
    Ik ben benieuwd naar jullie treinreis. Hopelijk is het helder weer en kunnen jullie van mooie vergezichten genieten. Goede reis verder